kryszna, kriszna, hare, reinkarnacja, indie, festiwal, ISKCON, vaisnava, wschód, religia, sekta, joga, bóg, budda, jezus, duchowość, yoga, wegatarianizm, portal, taniec indyjski, kamasutra
    piątek, 24 marca 2017 
    

Filozofia Kryszny

Śrila Prabhupad

ISKCON

Podręcznik

Sentencje

Zadaj pytanie

Refleksje

Wykłady


Sonda
Czym dla Ciebie jest Hare Kryszna?
Niebezpieczną sektą
Przejściową modą z Ameryki
Grupą nieszkodliwych dziwaków
Jedną z wielu religii
Autentyczną ścieżką prowadzącą do Boga
Nie mam zdania

Powered by PHP

Powered by MySQL


Sotiko - Internet dla Ciebie!


Znalazłeś błąd lub niedziałający link? Napisz do webmastera.
Projekty stron WWW


ŚRI HARI-BHAKTI-KALPA-LATIKA
Kwitnąca winorośl miłości do Pana Hari - część 2
Vrinda, 17.01.2005 21:50 — Autor nieznany
Aktualizacja 17.01.2005 21:58

Część 1 – Pierwszy kwietny obłok
Część 2 – Drugi kwietny obłok

Drugi kwietny obłok

Ponieważ służba oddania dla Pana osiągalna jest jedynie dzięki łasce wielbicieli, autor chwali ich tymi słowami: Cześć oddaję tym wielbicielom, którzy upełnomocnieni przez Pana czynią dobro na całym świecie i którzy smakują nektar lotosowych stóp Pana, nie pragnąc bezosobowego wyzwolenia. Najwyższy Pan, który jest kontrolerem wszystkich wszechświatów i wrogiem demona Kaitabha, opuszcza Swą własną siedzibę i przebywa u ich boku jako ich poddany sługa.


Niedostępne dla joginów, i najlepsza rzecz we wszystkich światach, pełne słodyczy stopy Pana Kryszny starannie ukrywane są przez Mahamayę, choć z łatwością mogą one być osiągnięte dzięki jej szczerej przychylności. Jest ona pierwszą mocą Pana i matką wszystkich żywych istot. To jej pokłony składa Pan Brahma i inni wielbiciele. Ja także składam moje pełne szacunku pokłony tej, która oszałamia cały wszechświat.

Przesycona słodyczą stóp Pana Hari i jawiąca się jak girlanda z białego jaśminu na głowie Pana Sivy, błogosławiona rzeka Ganges promieniuje jak sama Kryszna-bhakti. Ofiarowuję jej moje pełne szacunku pokłony.

Ofiarowuję je także Panu Sivie, Panu Brahmie, Naradzie Muni, Śukadevie Goswamiemu, Śrila Vyasadevie, Uddhawie, Akrurze, Prahladzie, Araunie, Garudzie, Hanumanowi, i wszystkim innym osobom, które drogie są Panu Vasudevie. Podobnie jak niebiański Ganges, ich chwały oczyszczają trzy światy. Podobnie jak kaptur Pana Vasuki, utrzymują oni wszechświat i jak nektar amrity, usuwają cierpienie tego świata.

Składam pełne szacunku pokłony dla Śri Radhy i innych, drogich Panu Mukundzie pięknych dziewcząt Vrajy, które z miłości do Niego odrzuciły zwyczaje wedyjskie, szacunek społeczny, obowiązki domowe, dzieci, mężów i domy. Ich uczucia, kiedy pogrążone są w miłości do Kryszny, w każdym momencie rozmyślając o Nim w swych sercach, znane są jako czysta i spontaniczna miłość, wolna od śladu materialnego skażenia.

Włosy na ich ciałach jeżyły się wskutek ekstazy doświadczanej, kiedy chciwie słuchały i intonowały chwały świętego imienia i boskich zabaw Pana Mukundy. One zawsze o Nim medytują, a wtedy ich serca pogrążają się w myślach o Jego pięknie i o cudowności Jego czynności i choć zajęte domowymi obowiązkami, oddawały Mu swą miłość.

We Vrindavan gopi pełnią miłosną służbę dla Kryszny, grając dla Niego na fletach, vinach i mridangach, tańcząc i słodko śpiewając, ozdabiając kwiatami i świeżymi pączkami miejsce gdzie odpoczywa. Ofiarowują Mu także nektar ich pocałunków i dekorują Go naszyjnikami gunja, mineralnymi barwnikami, pawimi piórami oraz kwiatami.

Mokrymi od uczucia dłońmi gopi myją stopy Pana. Raz za razem ofiarowują Mu arghyę z ich łez, siedzenie z skrajów ich sari oraz acamana z nektaru ich pocałunków. W ten sposób, w czystej miłości, gopi służą Panu Krysznie.

Chociaż w sercach gopi powstawały coraz to nowe pragnienia miłosnych zabaw, doskonałość Pana w spełnianiu takich zabaw zawsze przekraczała wyobraźnię gopi. W tym festiwalu miłosnych zabaw gopi smakowały transcendentalne szczęście wykraczające poza ich pragnienia i radośnie, z czystej miłości składały we Vrindavan pełne szacunku pokłony Panu Krysznie.

Kiedy nadchodził, z szacunkiem wstawały aby Go powitać i ofiarować mu miejsce do spoczynku, gdzie myły i masowały Jego lotosowe stopy, układały i ozdabiały Jego włosy, nacierały Jego ciało pachnącymi olejkami i ozdabiały znakami tilaka. Gopi służyły także Panu Krysznie ofiarowując Mu smakowite potrawy, wkładając Mu do ust orzeszki betelu, nakładając girlandy i wachlując Go. Dla Jego przyjemności grały na różnych instrumentach, śpiewały i tańczyły.

Dziewczęta Vrajpura obdarowywały Pana Hari miłością i przyjaźnią przez żartowanie, miłosne gierki, poufałość i spoczywanie u Jego boku. Synowie gopa również, w naturalny sposób, odczuwali przyjaźń i miłość do Niego.

Piękno Pana Kryszny przeszywało ich serca jak strzały Kupidyna, więc podporządkowywały się Mu i ofiarowywały swe umysły i ciała.

Tak naturalne, bezprzyczynowe, poza trzema cechami wpływu natury materialnej, przesycone cudownymi duchowymi przymiotami i pełne wielkiej miłości i przywiązania, miłosne oddanie gopi dla Pana Kryszny nie może być opisane.

Gopi rozkoszowały się smakami miłości do Kryszny także kiedy były z dala od Niego. Nie zapominały o Nim nawet na moment.

Ich domów, wspaniałych i bogatych mężem i dziećmi, nie mogli opuścić nawet jogini, ale one uważały je za tak nieznaczące jak źdźbła trawy i opuściły je bez zwłoki, aby wielbić Pana Krysznę.

Chwał miłosnej służby gopi nie potrafi opisać nawet Brahma, Narada czy Śukadeva Goswami. Kim my jesteśmy, których inteligencja jest karłowata w porównaniu z inteligencją tych wielkich osobistości?

Ani Laksmi devi, Pan Ananta, ani Jego wielbiciele: Pan Brahma i Pan Siva nie są tak drodzy Panu Gowindzie, przyjacielowi wszechświata, jak drogie są Mu pasterki gopi.

Wielbiciele Kryszny są jak księżyce wschodzące z oceanu pobożności. Rozkoszują się oni boskimi rozrywkami Pana Kryszny w niezmierzonym świecie duchowym, i rozpraszają oni cierpienie i ciemności ignorancji tego materialnego świata. Ofiarowuję im moje pełne szacunku pokłony.

Wielbiciele słuchają Świętych Imion i opisów boskich rozrywek Pana Mukundy, oraz czerpią rozkosz z ich głoszenia. Zawsze pamiętają o Najwyższym, nieprzerwanie służą Jego lotosowym stopom, czczą i ofiarują pokłony w przyjacielskim, zupełnym oddaniu, a owoce swej pracy ofiarują Jemu.

Wielu wielbicieli poświęciło wszystko, aby osiągnąć Krysznę. On jest ich bogactwem, przyjacielem, członkiem rodziny i synem. Wielbiciele ci ofiarowują Krysznie swoje bogactwa, dom, żonę, dzieci, przyjaciół, krewnych, wszystko co posiadają. Nigdy nie przyjmują ich jako swej własności.

Zostawiając za sobą zewnętrzne obiekty, wielbiciele ci widzą piękną postać Pana Hari, słuchają o Jego cudownych, transcendentalnych cechach, smakują pożywienie Jemu ofiarowane, i wąchają girlandy kwiatów, które były Jego ozdobą. W taki sposób wielbiciele zawsze angażują swoje zmysły w postrzeganie Kryszny.

Nie pragnąc nic dla siebie, wielbiciele ci ofiarowują Krysznie swój umysł, inteligencję, ciało, życie, oraz aktywność zmysłów. W ten sposób pokonują oni fale materialnych pragnień i choć są oni zazwyczaj biedni, cieszą się oni szczęściem większym niż to, które jest udziałem królów, ponieważ ich umysły znajdują całkowite zadowolenie w Panu Krysznie przebywającym w ich sercach. Nie żywią więc oni zawiści ani strachu wobec kogokolwiek, nie rozpaczają z powodu nieszczęść, ani nie znajdują przyjemności w zewnętrznym szczęściu tego świata. Chociaż nie boją się ani grzesznych reakcji, ani żadnej osoby, przeraża ich możliwość życia w stanie zapomnienia o Krysznie.

Wielbiciele ci nie widzą wad i braku zalet u innych, lecz widzą je u siebie. Chociaż równo widzą wszystkich, przyjaźnią się z innymi wielbicielami, są miłosierni dla niewinnych, uwarunkowanych dusz, rozkoszują się towarzystwem wzniosłych, czystych dusz, i ignorują grzeszne osoby o demonicznej naturze.

Nie pociągają ich matry wedyjskie, za to codziennie intonują święte imiona Pana Hari. Stale pamiętają oni o Nim, nie będąc oślepionymi przez fałszywe ego i poczucie własności. Trzymają się z dala od tak zwanego szczęścia tego świata i nie pragną osiągnięcia Svarga-loki, czy innych niebiańskich planet. Nie przygnębia ich krytyka, nie napawa dumą pochwała. Nie krytykują ani nie schlebiają nikomu.

Tak jak lina z trawy nie zwiąże słonia, tak osób oczyszczonych z wszelkiej ignorancji dzięki towarzystwu świętych wielbicieli nie wiążą reakcje ich przeszłych uczynków- tych pobożnych i tych grzesznych.

Dotyk pełnych nektaru promieni wiedzy duchowej czyni ich radosnymi, i nawet cierpienia tego świata, pochodzące z ciała i umysłu, innych żywych istot, oraz półbogów, nie czynią ich nieszczęśliwymi.

Karma (działanie dla owoców), kiedy widzi ciągłą obecność swej współmałżonki Bhakti (miłość i oddanie), staje się nieszczęśliwa i zła, i nie śmie się zbliżyć.

Nie przywiązani do owoców swych działań, wielbiciele pilnie pełnią swe przypisane obowiązki, tak dobrze jak to możliwe. Nie chwalą i nie krytykują innych, oraz unikają rzeczy zakazanych.

Wielbiciele ci nie opuszczą lotosowych stóp Pana Hari nawet na ułamek sekundy, choć czyniąc to mogliby osiągnąć królestwo trzech światów i wyzwolenie z materialnego świata. Odrzucając materialnie pobożne i niepobożne czyny, tacy wielbiciele służą niebiańskiej rzece Ganges, która jest nektarem płynącym ze stóp Pan Mukundy.

Niektórymi z wielu naturalnych cnót takich wielbicieli są: łagodność, prawdomówność, uczciwość, czystość, dobre zachowanie, samo-kontrola, przebaczanie, spokój, satysfakcja i stałość. Tym niemniej, wielbiciele są gwałtowni wobec grzesznych, demonicznych osób, niecierpliwi aby kontrolować zmysły i wolni od trzeźwości i powagi w intonowaniu świętych imion Pana Kryszny.

Tacy wielbiciele nie utożsamiają błędnie siebie z materialnym ciałem i rzeczami z nim związanymi, zaś świat materialny widzą jako tymczasowy i fałszywy. Przyciągani są do słuchania o Panu Hari, zaś materialne zadowalanie zmysłów nie pociąga ich.

Wolni od zawiści, dumy, złości, hipokryzji, nieuprzejmości, oszukiwania i wszelkich innych wad, pozbawieni fałszywego ego, wielbiciele tacy maja pokój w sercu i widzą wszystkich i wszystko w jednakowy sposób. Nie postrzegają oni całego wszechświata jako oddzielnego od doskonałej, kompletnej, nieograniczonej, wszechwiedzącej, pełnej szczęścia i wszechprzenikającej Duszy Najwyższej, Pana Vasudevy, a dzięki oczyszczonej, przenikliwej inteligencji wiedzą, że żadna z rzeczy pożądanych na tym świecie nie jest wyższa od czystej służby oddania, a żadna katastrofa nie jest większa od zapomnienia o Krysznie.

Wolni od wszelkiego niepokoju, będąc przyjaciółmi wszelkich żywych istot, wielbiciele tacy nie czynią rozróżnienia na siebie i innych. Nie używają mowy, aby upokarzać innych, choć zawsze mówią prawdę. Są współczujący wobec wszystkich upadłych, uwarunkowanych dusz, i błogosławią je nektarem swej łaski.

Chociaż są najbardziej tolerancyjni, nie potrafią tolerować bluźnierstw wobec innych wielbicieli. Ich jedynym pragnieniem jest służenie Panu Krysznie, a będąc silnymi wewnątrz, tacy wielcy wielbiciele nie są poruszani gniewem czy pożądaniem, tak jak wielkie góry nie dostrzegają porywów wiatru.

Ci, którzy bezustannie pragną smakować nektaru lotosowych stóp Pana Hari, nie pragną nawet zbawienia, nie wspominając nawet o tak trywialnym błogosławieństwie jak pozycja Brahmy. Są oni zawsze zajęci służeniem Panu Hari na dziewięć sposobów, lecz w szczególny sposób, ich duszą i życiem jest gloryfikowanie Go.

Wielbiciele, których umysł i inteligencja zatopiona jest w gloryfikowaniu Pana (sankirtana), są w stanie doświadczać szczęścia słodkich smaków (ras) miłosnej służby oddania (bhakti). Żyją oni jedynie po to, aby osiągnąć bhakti. Jedynie po to, aby utrzymać ciało przy życiu dla osiągnięcia tego celu, przyjmują oni czyste i zdobyte bez wielkiego wysiłku pożywienie, ofiarowane Panu Keśawie.

"Jaka jest natura bhakti?" Autor odpowiada: Przywiązani do miłosnej służby, święte osoby nie pragną pozycji Brahmy czy Indry, mocy mistycznych, czy nawet wyzwolenia, które pokornie spoczywają w ich otwartych dłoniach. Widząc ich miłość i oddanie, Śri Hari, Pan wszystkiego, co istnieje, poddaje się ich kontroli. Obym mógł przyjąć schronienie czystej bhakti, która obdarza cudownym nektarem transcendentalnego szczęścia.

Miłosna służba oddania dla Pana Hari, na którą składa się słuchanie o Panu, gloryfikowanie Go, pamiętanie (kontemplowanie) Go, służenie Jego lotosowym stopom, myślenie o Nim jako o przyjacielu, podporządkowanie Mu wszystkiego, obdarza – jak ukochany – zawsze nowym szczęściem, jak Ganges – usuwa grzechy, i - jak drzewo pragnień – spełnia wszelkie pragnienia. Tej Bhakti nieustannie służą wielbiciele Pana.

Wielcy mędrcy orzekli, iż nieporównywalna z niczym służba ma dziewięć następujących cech: 1. Słuchanie o Panu, 2. Intonowanie Jego chwał, 3. Medytowanie o Nim, 4. Służenie Jego lotosowym stopom, 5. Czczenie Go, 6. Składanie pokłonów Jego lotosowym stopom, 7. Wypełnianie Jego poleceń, 8. Stanie się Jego przyjacielem, 9. Oddanie wszystkiego Jemu. Osoba regularnie pełniąca te czynności życia duchowego w tym świecie, łatwo osiągnie lotosowe stopy Pana.

Istnieje pięć rodzajów służby oddania: 1. Służba w cesze ignorancji, 2. Służba w cesze pasji, 3. Służba w cesze dobroci, 4. Służba oddania w miłości do Boga, i 5. Miłosna służba oddania ponad i poza trzema cechami działania natury materialnej ('ignorancja'-tamas, 'pasja'-rajas, 'dobroć'-sattva).

Te pięć rodzajów służby oddania obdarzają praktykującego lotosowymi stopami Pana Hari. Jednak każda następna jest wyższa od poprzedzającej, używa lepszych metod i dąży do wyższego celów. Opisane zostały wszystkie te rodzaje służby oddania dla Pana.

Służba oddania, w której umysł praktykującego jest schronieniem dla zakamuflowanej złej woli, a osoba praktykująca krzywdzi innych i działa w sposób obłudny, z hipokryzją i ostentacją, znana jest jako służba oddania w cesze ignorancji, lub oszukańczą służbą oddania.

Kiedy zaś wykonywana jest z pragnieniem zadowalania zmysłów, w formie bogactwa i sławy, znana jest jako służba oddania w cesze pasji.

Kiedy zaś pozbawiona jest fałszywego ego, a praktykant przestrzega sposobu życia przypisanego dla jego/jej natury, oraz unicestwione zostały przeszłe reakcje karmiczne, taka służba oddania znana jest jako zdominowana przez cechę dobroci natury materialnej.

Kiedy wiara i miłość skierowane są na Pana Krysznę, a aspirant życia duchowego w Nim znajduje szczęście, służba oddania usytuowana staje się w naturze śuddha-sattvy (czystej dobroci), poza trzema cechami działania natury materialnej. Żywa istota osiąga wtedy miłość do Najwyższego Pana, Śri Kryszny.

Dla przykładu: Kiedy, jedynie przez usłyszenie opisów transcendentalnych cech Pana Hari umysł wypełnia się duchową miłością, a odczuwanie smaku nektaru transcendentalnych uczuć dla Pana powoduje, że w ekstazie ronione są potoki łez i podnoszą się włosy na całym ciele, taki stan bezprzyczynowej miłości do Boga, nie mający porównania z niczym w tym materialnym świecie, znany jest jako spontanicznie manifestująca się miłosna służba oddania, prema-bhakti.

Oszalały od uczucia miłości do Pana, wielbiciel taki śmieje się w niewłaściwym momencie, bezustannie roni łzy, radośnie śpiewa i tańczy, mówi pozbawione sensu rzeczy i rujnuje swe ciało zapominając dbać o nie.

Podobny trzmielowi umysł takich wielbicieli smakuje intensywnie pachnący, cudowny, rosnący na roślince służby oddania kwiat czystej miłości do Boga. Kwiat ten pełen jest nektaru duchowego szczęścia.

Lotosowy kwiat stóp Pana Kryszny pełen jest duchowego szczęścia. Poszukują go najwięksi jogini, a podobni łabędziom wielbiciele smakują tam nektar czystej miłości do Boga. Wielbiciele tacy nie mogą być zaliczani do sług zasad sadhana bhakti, jako że ich umysły zanurzone są w oceanie nektaru duchowego szczęścia, a oni zapominają o tym świecie i o następnym. Obojętni wobec ich materialnego ciała i rzeczy z nim związanych, bezustannie służą oni Najwyższej Osobie, Panu Hari, swoim życiem, inteligencją i zmysłami. Osiągając stan służenia Panu w czystej miłości dla Niego, wielbicieli tych przepełnia transcendentalne szczęście, wobec którego cztery cele życia ludzkiego (zwykła religijność, zadowalanie zmysłów, rozwój ekonomiczny oraz wyzwolenie) znaczą tyle co źdźbło trawy.

Kiedy miłosna służba oddania dla Boga wolna staje się od wszelkich zewnętrznych, materialnych cech, oraz całkowicie pozbawiona działań dla korzyści ciała materialnego, taki poufny stan znany jest jako nirguna-bhakti (miłosna służba poza cechami działania natury materialnej). U nirguna-bhakty miłość pojawia się spontanicznie, kiedy tylko usłyszy on czy ona opis duchowych cech osoby Pana i tak jak wody Gangesu niepowstrzymanie kierują się ku oceanowi, tak umysł takiej osoby niepowstrzymanie przyciągany jest do Duszy wszystkich żywych istot. Nirguna-bhakti to bezwarunkowa miłość do Pana, oraz nieskończone duchowe szczęście.

Osoby usytuowane w nirguna-bhakti wolni są fałszywego utożsamiania się z zewnętrznym, materialnym ciałem, przez co posiadają bardzo trzeźwy osąd i wszystkich widzą równo.

Dla takiej osoby nie ma świata materialnego i świata duchowego, nie ma zadowalania zmysłów i wyrzeczenia, nie ma fałszywego ego, nie ma fałszywego poczucia posiadania, nie ma zasad, nie ma ograniczeń, nie ma przypisanych obowiązków, i nie ma bezczynności. Dla niej istnieje jedynie pełen absolutnego szczęścia i wszędzie zamanifestowany, Pan Hari.

Oby ten stan poufnej, czystej miłości do Boga, miłości, która niesie ze sobą cudowne duchowe szczęście i uwalnia od wszelkich cierpień materialnego świata, która czczona jest przez świętych wielbicieli, i która pełna jest nektaru, powstała – dzięki odrobinie łaski wielbicieli – w moim sercu jako rzecz mi najdroższa.



Tłumaczenie: Madhava Caran das
Język oryginału: angielski



Wyślij do znajomego Wydrukuj ten tekst Filozofia Kryszny góra



Przepraszamy - komentowanie chwilowo niemożliwe
Wprowadzamy zmiany w zasadach komentowania.
Zapraszamy później.


Sentencja
"Ratuj duszę dopóki cieszysz się zdrowiem, cóż bowiem uczynisz, gdy nadejdzie śmierć?"
Canakya Pandit
(Canakya-niti Śastra, 4.4)
Więcej

Fotoreportaż
sh
sh
20.09.2016
Więcej

 
  Redakcja     Współpraca     Kontakt     Newsletter     Statystyki  
| |   Ustaw jako stronę startową   |   Poleć nas znajomemu   |
 
 

Copyright 1999-2017 by Vrinda.Net.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt graficzny i wykonanie Dharani Design.

Vrinda.Net.pl
 
Strona startowa Vedanta OnLine Katalog stron WWW