kryszna, kriszna, hare, reinkarnacja, indie, festiwal, ISKCON, vaisnava, wschód, religia, sekta, joga, bóg, budda, jezus, duchowość, yoga, wegatarianizm, portal, taniec indyjski, kamasutra
    czwartek, 23 lutego 2017 
    

Filozofia Kryszny

Śrila Prabhupad

ISKCON

Podręcznik

Sentencje

Zadaj pytanie

Refleksje

Wykłady


Sonda
Czym dla Ciebie jest Hare Kryszna?
Niebezpieczną sektą
Przejściową modą z Ameryki
Grupą nieszkodliwych dziwaków
Jedną z wielu religii
Autentyczną ścieżką prowadzącą do Boga
Nie mam zdania

Powered by PHP

Powered by MySQL


Sotiko - Internet dla Ciebie!


Znalazłeś błąd lub niedziałający link? Napisz do webmastera.
Konto w domenie vrinda.net.pl


SKĄD KULT ROŚLINKI TULASI?
Śrimati Vrinda-devi
Vrindavan, 03.02.2005 11:52 — Madan Mohana Mohini dasi

Nowe Bóstwo Vrinda-devi we Vrinda Kund

fot. Archiwum



Vrindavan

Słowo van oznacza las. Vrindavan jest nazwą daną lasowi, w którym Śrimati Vrinda-devi (Tulasi-devi) rośnie obficie. Innym imieniem Tulasi jest Vrinda-devi czyli ta, która nagradza pobytem we Vrindavan. Śrila Narottama dasa Thakura mówi krpa kori koro tare vrindavan vasi 'Droga Tulasi, proszę daj mi swą laskę tak, bym mógł zawsze przebywać we Vrindavan'.


Las Vrindavan ma swoją nazwę od Vrinda-devi, która spełniała tu wyrzeczenia przez sześćdziesiąt tysięcy lat. Urodziła się jako córka cesarza Kedera, bardzo pobożnego króla, który osiągnął Golokę Vindavanę. Jego córka Vrinda-devi, po oczyszczeniu lasu swymi wyrzeczeniami, również osiągnęła Golokę. Od tamtej pory las ten był znany Vrindavan. Pan Visnu będąc zadowolonym z wyrzeczeń Vrinda-devi obdarzył błogosławieństwem las Vrindavan: każde wyrzeczenie spełniane tu szybko przyniesie wspaniałe efekty. Później Tulasi-devi, córka króla Kusadvajy również spełniała tu wyrzeczenia i osiągnęła perfekcję. Innym imieniem Tulasi jest Vrinda.

Tulasi, Yamuna, Govardhana są wiecznie obecni w duchowym świecie. Pojawiają się tu, by obdarzyć łaską żywe istoty dając im miłość do Boga. Bogini fortuny jest czasem zazdrosna o listki Tulasi, które są na lotosowych stopach Pana, ponieważ są tam na stałe. Tymczasem Lakami-devi mimo, że spoczywa na piersi Pana, czasem musi odejść by zadowolić swoich wielbicieli. Lecz listki Tulasi nigdy nie opuszczają swojego miejsca. Dlatego Pan docenia służbę Tulasi bardziej niż służbę Lakami-devi.

Chwały Tulasi-devi

W Padma Puranie jest trzydzieści rozdziałów opisujących pojawienie się Tulasi-devi. Jej znakomite cechy wyliczane są poprzez literaturę wedyjską. Jedynie patrząc na Tulasi, wszystkie czyjeś grzech są usuwane. Jedynie dotykając ją czyjeś ciało oczyszcza się. Wszystkie choroby znikają jedynie modląc się do niej. Poprzez podlewanie jej niszczony jest strach przed śmiercią. Jedynie przez sadzenie jej można osiągnąć realizację Najwyższej Osoby Boga. Jeśli ktoś ofiaruje jej listki lotosowym stopom Pana Śri Kryszny, Tulasi nagrodzi go wyzwoleniem i oddaniem dla Śri Kryszny.

Kryszna jest bardzo przywiązany do Tulasi-devi. Vayu Purana oznajmia: Najwyższy Pan Hari nie przyjmuje żadnego wielbienia bez Tulasi. Kryszny nie obchodzą najbogatsze nawet ofiarowania, jeśli nie ma tam listka Tulasi. Wszystkie miejsca pielgrzymek na tej planecie i w milionach wszechświatów przyjmują schronienie w listkach Tualsi. Pan Śri Kryszna, który jest bardzo przywiązany do Swych wielbicieli, oddaje Siebie Samego temu, kto ofiaruje mu zwykły listek Tulasi i odrobinę wody. Proces intonowania maha mantry Hare Kryszna przed roślinką Tulasi ma ogromna siłę duchową. Jedynie robiąc to, ktoś staje się silny duchowo.

Jeśli ktoś codziennie okrąża Tulasi i składa jej pokłony, nie ma w tej osobie więcej grzechów do zniszczenia. Yamaraj ostrzega swoich pomocników, by nie przyprowadzali do niego osób, które ozdobione są drewnem Tulasi, które intonują jej imię i które zawsze chronią las Tulasi. Brahma tłumaczył Naradzie, że jeśli w czyimś domu lub na ciele jest widoczna ziemia od Tulasi, osoba ta nie jest zwykłym człowiekiem, lecz jest równa półbogom. Dom, w którym znajduje się Tulasi jest miejscem przebywania Pana Visnu. Mimo tego, że Tulasi jest tak chwalebna a jej listki tak oczyszczające Vaisnavowie nigdy nie jedzą listków Tulasi bez ofiarowania ich najpierw Najwyższej Osobie Boga, Krysznie.

W dniu pojawienia się Tulasi-devi (pełnia księżyca w miesiącu Kartik) Sam Kryszna wielbi ją tą mantrą: krsna-jivani, nandini, puspasara, tulasi vlsva~pavani, visvapujita, vrnda, vrndavani.

'Tulasi jest życiem Kryszny i daje nieograniczone szczęście wielbicielom. Jest najlepsza ze wszystkich kwiatów a jej obecność jest wymagana na każdej girlandzie zakładanej Krysznie. Nie ma niczego, do czego można ją porównać. Tulasi oczyszcza trzy światy i jest wielbiona we wszechświecie. Tulasi jest boginią wszystkich roślin i pierwsza pojawia się we Vrindavan.' Ktoś, kto pamięta tą mantrę bardzo szybko osiągnie oddanie dla Śri Kryszny.

Śrimati Vrinda-devi

Vrinda-devi jest ekspansją Śrimati Radharani a jej częściową ekspansją jest Tulasi na Vaikunthcie. Tulasi-devi jest bardzo poufną towarzyszką i przyjaciółką Śrimati Radharani. Kryszna pojawia się jako Narayana by poślubić Tulasi w jednej ze swoich rozrywek.

Vrinda-devi ma piękną cerę koloru topionego złota. Ubiera się na niebiesko i ozdabia się perłami i kwiatami. Jej ojcem jest Candrabhanu a matką Phullara-devi. Jej mężem jest Mahipala a siostrą Manjari-devi. Zawsze przebywa we Vrindavan zatapiając się w miłości do Radhy i Kryszny. Pragnie aranżować Ich spotkania, by próbować nektaru towarzyszenia Ich transcendentalnym rozrywkom.

Jest wcieleniem lila-shakti – odpowiada za organizowanie wszystkich transcendentalnych rozrywek Śri Śri Radhika-Krysznacandry. Vrinda utrzymuje wiele magazynów w lasach Vrindavany, w których przechowuje niezbędne parafenalia. Razem ze swoimi pomocnikami i boginiami lasu jest cały czas zajęta pracą nad rozrywkami Radha Govindy.

Zgodnie z Goswamimi Vrinda-devi ma bardzo unikalną i wysoką pozycję w rozrywkach Radhy i Kryszny. Aranżuje sekretne i intymne spotkania i jest bardzo bliską towarzyszką Śrimati Radhiki. We Vrindavan jest dwanaście czarujących gajów do zabaw. Pod kierunkiem Paurnamasi (uosobionej Yogamayi) Vrinda-devi czyni wszelkie przygotowania by połączyć Radhę i Krysznę zarządzając lasem.

Mistrzowska służba Vrinda-devi

Vrinda-devi jest odpowiedzialna za budzenie Radhy i Kryszny, kiedy Ci odpoczywają w leśnych kunjas (gajach). Pogania Boską parę do swoich domów w Nandagaon i Javat zanim wstanie słońce a Ich opiekunowie zorientują się, że Ich nie ma. Vrinda z polecenia Radhy dostarcza Krysznie miłosne liściki, ręcznie zrobione drobiazgi, kolczyki z kwiatów i girlandy. Vrinda-devi przygotowuje wszystkie parafenalia używane w rozrywkach Radha Kryszny. Szykuje różne huśtawki, muzyczne instrumenty, armatki na wodę i na kolorowe proszki, ubrania, ozdoby oraz różnorodne jedzenie i napoje.

Razem ze swymi wieloma pomocnikami, Vrinda-devi, używając artystycznego kunsztu, gustownie ozdabia gaje i altany gdzie Radha i Kryszna spędzają czas. Angażuje dwie fachowe papużki by śledziły ścieżkę i zawiadamiały o zbliżaniu się dwóch przeciwników zabaw, Jatili (teściowa Radhy) i Candravali (rywalka Radhy). Gdy Radha zjawia się w miejscu spotkania Vrinda osobiście eskortuje ją na spotkanie ze Syamasundarem.

W czasie nocnego tańca rasa, Vrinda-devi rozdaje różnorodne instrumenty gopi. Ich mistrzowska gra stwarza boski koncert. By ulżyć zmęczeniu tancerzom rasa Vrinda-devi wręcza pięknie przygotowane tace przepysznych leśnych owoców i złote naczynia z odświeżającym miodowym nektarem.

Vrindavan jest ziemią Vrinda-devi, ponieważ to ona jest królową całego majątku, właścicielem Vrindavany. W jednej z rozrywek ofiarowała całe swoje królestwo Vrindavany lotosowym stopom Radharani. Odtąd, Radha stała się znana jako Vrindavaniśvari (królowa Vrindavany) a Pan Kryszna jest obecnym królem.

Doceniając łaskawość Vrinda-devi w czynieniu wspaniałych przygotowań do Jej miłosnych rozrywek ze Śri Kryszną, Śrimati Radhika raz wezwała Lalita sakhi i Visakha sakhi i razem wymyśliły plan, jak odwzajemnić się Vrindzie-devi. Radha i Jej przyjaciółki przygotowały piękny tron, wystarczająco duży by usiadły dwie osoby. Następnie Visakha usadziła Kryszne obok Vrinda-devi. Grając rolę kapłana. Lalita sakhi zaczęła intonować mantry rozpoczynające ślub. Śri Radha osobiście wymieniła kwiatowe girlandy między Kryszną a Vrinda-devi i w ten sposób przebiegała ta piękna ceremonia małżeńska.

Łaska Śrimati Vrinda-devi

Vrindavan zależy zupełnie od łaski Vrinda-devi. Bez łaski Vrinda-devi nie jest możliwym wejście w poufne rozrywki Radhy i Kryszny, nawet jako obserwator. Dzięki łasce Vrinda-devi nawet niemożliwe staje się możliwe. Przebywanie w  Śri Vraja Mandali oznacza, że otrzymało się łaskę Vrinda-devi.

Do niedawna Vrinda-devi była wielbiona we Vrindavan w dwóch miejscach: Kamyavan i Vrinda Kund. Trzecie bóstwo pojawiło się by przyjmować wspaniałą służbę od poważnych wielbicieli w Rupa Sanatana Gaudiya Math Mandira w Seva kunj, we Vrindavan. Kiedy tylko ktoś ma pomyślny darshan Vrinda-devi powinien błagać o łaskę by wiecznie móc przebywać w Śri Vraja Dham jako sługa sługi sługi Śri Śri Radhika Krysznacandry.

Śri Vrindavan Sevamrita

Cytując Prahlada Maharaja, Śrila Prabhupada radzi:, 'Jeśli ktoś szuka spokoju umysłu powinien uwolnić siebie od wszystkich zanieczyszczeń życia rodzinnego i przyjąć schronienie Najwyższej Osoby Boga przez udanie się do lasu. Dla Gaudiya Vaisnavów, Prabhupada wyjaśnia, że lasem tym jest las Vrindy, lub Vrindavan. Jeśli ktoś przyjmuje schronienie Vrindavany pod przewodnictwem Vrindavaniśvari, Śrimati Radharani, z pewnością wszystkie kłopoty w jego życiu zostaną rozwiązane bardzo łatwo. (SB 4.8.24. znaczenie)

To, jak przyjąć schronienie Kryszny we Vrindavan pokazała sama Radharani a Garga samhita opisuje tą historię dla naszej korzyści.

Pewnego razu pragnąc dowiedzieć się, jaki rodzaj służby zadowoli Krysznę, Śrimati Radhika udała się do Swej przyjaciółki Candranany, najlepszej znawczyni religii. Po zastanowieniu się przez moment, Candranana poinformowała Radharani, że towarzystwo Pana Kryszny może być osiągnięte przez służenie Tulasi na dziewięć sposobów: spoglądanie na nią, dotykanie jej, pamiętanie o niej, gloryfikowanie jej, składanie pokłonów przed nią, ofiarowywanie modlitw, sadzenie jej, podlewanie i wielbienie jej.

Zdumiewające rezultaty służenia Tulasi w taki sposób gwarantują przebywanie w transcendentalnej siedzibie Pana Kryszny dla tak wielu przodków osoby, która zasadziła Tulasi, ile ta roślinka miała gałęzi, gałązek, nasion, kwiatów i liści. Candranana powiedziała także Radhice, że przez ofiarowanie Panu Krysznie jednego listka Tulasi osiąga się korzyść ofiarowania Mu każdego kwiatu i liścia, który istnieje. A osoba, która wielbi Krysznę ofiarowując mu coś z listkami Tulasi, nie ma w sobie grzechu. Candranana powiedziała jeszcze, że słudzy Yamaraja nigdy nie wchodzą do domu znajdującego się w pobliżu lasu Tulasi.

Ważność wielbienia Tulasi-devi

Wszyscy sławni acaryowie w naszej sukcesji uczniów kładą nacisk na ważność wielbienia Tulasi-devi. Śrila Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakur powiedział, że Śrimati Tulasi Maharani jest naszym mistrzem duchowym. Jest królową Vrindavan dham. Jedynie dzięki jej łasce ktoś może stać się kwalifikowanym by wejść do Vrindavan dham. Nosimy Tulasi Maharani wkoło szyi wiedząc, że jest ona bardzo droga Panu Krysznie.

Caitanya Bhagavata oznajmia, że uczniowie Śri Caitanyi Mahaprabhu trzymali drzewko Tulasi przed Nim. Pan siadał, przyjmował darshan Śrimati Tulasi Maharani i intonował swoje rundy. 'Tak jak ryba wyjęta z wody nie może żyć tak ja nie mogę pozostać żywym w oddzieleniu od Tulasi Maharani' – tak zwykł mówić Śri Caitanya Mahaprabhu.

Rupa Goswami opisuje Vrinda-devi jako najlepszą posłanniczkę z gopi Kryszny. Gopi posłanniczki doskonale znają się na geografii Vrindavany i znają tam każdy poufny gaj i ogród. Są również szkolone w wiedzy o ogrodnictwie. Kwiaty, pnącza, winorośle i drzewa są pod jej nadzorem. Wszystkie ptaki i zwierzęta we Vrindavan przestrzegają jej rozkazów. Jej główny uczeń, żółta papuga Dakha, znajduje się na jej lewej ręce. Stąd wysyła ona sto tysięcy innych papug by latał nad Vrają i dostarczały Vrindzie-devi wiadomości lub ostrzegały o różnych wydarzeniach.

Nandagram, wieczna siedziba Nandy Maharaja zbudowana jest na Wzgórzu Nandisvara. Vrinda Kund, miejsce Vrinda-devi jest u stóp tego wzgórza, obok Pavan Sarovara, gdzie Śrimati Radharani przychodzi każdego ranka by gotować śniadania dla Kryszny. W tym czasie, Kryszna i Balarama doją krowy a Paurnamasi, guru Vrajy, spotyka się z Vrinda-devi w jej siedzibie by zaplanować rozkoszne rozrywki Boskiej Pary na ten dzień. Dla każdej z ośmiu dziennych rozrywek Radhy i Kryszny, Vrinda-devi czyni ogromne przygotowania w wybranym lesie, ze szczególnymi drzewami, pnączami, owocami, kwiatami, ptakami i innymi zwierzętami. Osobiście dobiera połączenie kolorów, zapachów, pieśni i instrumentów muzycznych, które mają być ofiarowane dla przyjemności Radhy i Kryszny. To ona decyduje, kto spośród nieograniczonej liczby gopi i manjari będzie asystował Lalicie i Visakhcie w ofiarowaniu papki sandałowej, różnych przekąsek, grze na instrumentach, wachlowaniu Boskiej Pary camarami, ofiarowaniu betelu i przypraw na zdobionych tacach.

Po tym jak Kryszna i Balarama kończą swój poranny posiłek udają się do lasów Vrindavany by paść krowy ze swoim przyjaciółmi a Śrimati Radharani i Jej towarzyszki wracają do swego domu w Yavat. W czasie drogi Radhika zatrzymuje się we Vrinda Kund i sekretnie spotyka tam Krysznę, w miejscu zwanym Gupta Kund (Gupta oznacza sekretne). Odkąd Gupta Kund jest pierwszym dziennym miejscem spotkań Radhy i Kryszny, mieszkańcy Vrindavany odnoszą to miejsce do Yoga Pith, lub centrum wiecznych rozrywek.

Od świtu do zmierzchu Vrinda-devi szczerze angażuje się w służbę Boskiej Parze. To ona przygotowuje Ich łóżko z kwiatów na noc i to Ona budzi Ich przed świtem i wysyła do Swoich domów. Jej miłość dla Nich jest nieograniczona.

Inną sławną i szanowaną gopi jest Vira-devi. Może być bardzo śmiała i arogancka a z drugiej strony potrafi mówić słodkie i pochlebne słowa, jak zwykła robić to Vrinda-devi. Jej cera jest ciemna i nosi wspaniałe białe ubrania, różne klejnoty i girlandy. Vira-devi przebywa w rogu Gupta Kund, za Vrinda Kund. Dzięki łasce jej zwolennika Śri Madhava das Baby, oba te miejsca zostały odkryte mniej niż pięćdziesiąt lat temu i przekazane pod opiekę ISKCON-owi.

Wyślij do znajomego Wydrukuj ten tekst Filozofia Kryszny góra


Czy ktokolwiek może podać mi e-maila do... [0]
Damian (07.02.2005, godz. 16:50)

Boskie [0]
Pawel (05.02.2005, godz. 04:06)

Wsapaniałe... [1]
Jt (04.02.2005, godz. 22:38)

pieknie to opisałaś [0]
Madhava Bhagavan das (04.02.2005, godz. 13:06)

więcej i więcej ... [0]
madana (04.02.2005, godz. 12:39)

super ja tez prosze o wiecej [0]
Gauranga (04.02.2005, godz. 12:34)

Prosze o więcej... [0]
Trisama dasa (04.02.2005, godz. 10:05)

Śliczne [0]
MCd (03.02.2005, godz. 15:48)




Przepraszamy - komentowanie chwilowo niemożliwe
Wprowadzamy zmiany w zasadach komentowania.
Zapraszamy później.


Sentencja
"Tak jak dostrzegasz zapach w kwiecie, olej w ziarnie sezamowym, ogień w drewnie i cukier w trzcinie cukrowej, tak spróbuj dostrzec dusze w materialnym ciele."
Canakya Pandit
(Canakya-niti Śastra, 7.21)
Więcej

Fotoreportaż
sh
sh
20.09.2016
Więcej

 
  Redakcja     Współpraca     Kontakt     Newsletter     Statystyki  
| |   Ustaw jako stronę startową   |   Poleć nas znajomemu   |
 
 

Copyright 1999-2017 by Vrinda.Net.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt graficzny i wykonanie Dharani Design.

Vrinda.Net.pl
 
Strona startowa Vedanta OnLine Katalog stron WWW