kryszna, kriszna, hare, reinkarnacja, indie, festiwal, ISKCON, vaisnava, wschód, religia, sekta, joga, bóg, budda, jezus, duchowość, yoga, wegatarianizm, portal, taniec indyjski, kamasutra
    środa, 20 marca 2019 
    

Filozofia Kryszny

Śrila Prabhupad

ISKCON

Podręcznik

Sentencje

Zadaj pytanie

Refleksje

Wykłady


Sonda
Czym dla Ciebie jest Hare Kryszna?
Niebezpieczną sektą
Przejściową modą z Ameryki
Grupą nieszkodliwych dziwaków
Jedną z wielu religii
Autentyczną ścieżką prowadzącą do Boga
Nie mam zdania

Powered by PHP

Powered by MySQL


Sotiko - Internet dla Ciebie!


Znalazłeś błąd lub niedziałający link? Napisz do webmastera.
Konto w domenie vrinda.net.pl


BHAGAVAD-GITA 16.11
Bezgraniczny niepokój
Hawaje, 22.09.2004 21:16 — Śrila Prabhupad

75/02/07 Hawaje

Nitai: "Wierzą oni, że zadowalanie zmysłów aż do końca życia jest pierwszą potrzebą ludzkiej cywilizacji. Wskutek tego, nigdy nie ma końca ich niepokojom. Związani siecią setek i tysięcy pragnień, opanowani przez pożądanie i złość, gromadzą pieniądze nielegalnymi środkami, mając na celu zadowalanie zmysłów."


Prabhupad:

cintam aparimeyam ca
pralayantam upasritah
kamopabhoga-parama
etavad iti niscitah

asa-pasa-satair baddhah
kama-krodha-parayanah
ihante kama-bhogartham
anyayenartha-sancayan

Czasami ludzie mówią, współczesny wiek...Współczesny wiek, wiek przeszły czy przyszły czy też przeszłość, teraźniejszość, przyszłość – we wszystkich wiekach prawdziwe zasady życia są takie same. Nie zmieniają się z czasem. Miliony lat temu istniała przeszłość, teraźniejszość i przyszłość i istnieją one do dziś. Tak więc nie ma kwestii podziału na wiek współczesny oraz na wieki dawniejsze – prawa natury materialnej nie ulegają zmianie. Miliony lat temu Słońce wstawało wcześnie rano i dzieje się tak również w czasach obecnych. Nic się nie zmieniło. Miliony lat temu żywe istoty były zainteresowane jedzeniem, spaniem, łączeniem się w pary i obroną; nic z tego nie uległo zmianie w czasach obecnych.

Kryszna wypowiedział te słowa pięć tysięcy lat temu. Jako że, prawa natury są zawsze takie same, demoniczne osoby istniały pięć tysięcy lat temu i istnieją również dzisiaj. Te słowa wypowiedziane odnośnie demonów...Demony takie jak Ravana, Hiranyakasipu czy Kamasa. Tylu było demonów w historii świata. Ich tryb życia odpowiadał trybowi życia współczesnych demonów. Nic się nie zmieniło. Dlatego też, śastry są przeznaczone dla wszystkich wieków. Nie możemy powiedzieć, że w przeszłości odnosiły się do czegoś innego niż obecnie. Nie jest to faktem. Śastry nie ulegają zmianie. Czas, miejsce i okoliczności zawsze pozostają niezmienne.

Teraz, poprzednio...Jest powiedziane, anyayenartha-sancayan, zabezpieczyć pieniądze na czarnym rynku, anyayena.Nyaya oznacza legalny natomiast anyaya oznacza nielegalny. Tak więc, anyayenartha-sancayan, praktyka ta była również znana w tamtych czasach. Może się to odbywać na małą skalę, lecz ta sama praktyka odbywa się w dzisiejszych czasach – czarny rynek. Czarny rynek oznacza anyayenartha-sancayan, zdobywanie pieniędzy nielegalnymi środkami. Jest to nazywane anyayena artha-sancayan. Anyaya oznacza nielegalny; nyaya oznacza legalny. Demony zainteresowane zdobywaniem pieniędzy na czarnym rynku skazani są na cintam aparimeyam, nieograniczone niepokoje. Cokolwiek robisz w materialnym świecie stworzy cinta, niepokój.

W naszym ruchu Świadomości Kryszny wszystkie wykonywane czynności nie są materialne. Są to czynności duchowe. Nadal jednak, jako że jesteśmy w materialnym świecie spotyka nas tyle niepokojów. Jednak niepokój ten to również bhakti. Nie jest to niepokój materialny. Niepokoimy się o to jak chronić nasze posiadłości, jak popychać ten ruch naprzód, jak skłonić ludzi do przyjęcia go, jaką strategię działania powinniśmy obrać – to wszystko również są niepokoje, lecz niepokoimy się dla Kryszny. Dlatego też niepokój ten jest bhakti. Niepokój...

Nawet we Vrindavan występują niepokoje. Radharani jest w ciągłym niepokoju – "Kryszny nie ma przy mnie. Kiedy przyjdzie?" Gopi również żyją w niepokoju. W czasie gdy Kryszna idzie do lasu, aby paść krowy, myślą one: "Stopy Kryszny są takie delikatne, że czasami wahamy się kłaść je na naszych piersiach. Teraz Kryszna wyrusza do lasu gdzie jest tyle małych kamyków i gałązek, które sprawiają ból Jego lotosowym stopom." Myśląc w ten sposób gopi mdleją. Taki jest ich nastrój. Kryszna jest w lesie, gopi są w domu i na samą myśl o nim mdleją z niepokoju. Czują tak ogromny niepokój, że aż mdleją, lecz niepokój ten jest dla Kryszny.

Dlatego też gopi są wzniosłe. Ramya kecid upasana vraja-vadhu-varga virya kalpita. Śri Caitanya Mahaprabhu poleca: "Nie ma lepszego rodzaju wielbienia Kryszny, niż ten, który zaprezentowały gopi." Więc niepokój istnieje. Możemy podzielić go na niepokój materialny i duchowy. Niepokój duchowy oznacza postęp, natomiast niepokój materialny – upadek. Cintam aparimeyam ca.

Dzisiaj mówimy o demonach, osobach materialistycznych. Demon oznacza osobę materialistyczną, zainteresowaną przemijającymi potrzebami ciała. Wszystkie te czynności związane z ciałem...to jest demon, miej więcej. Cinta...demony, żyją w niepokoju, aparimeyam. Zwykły człowiek ma niepokoje typu: " Jak utrzymam moją rodzinę?" Jak zdobędę pieniądze na utrzymanie rodziny?". Lecz wpływowi biznesmeni, mający ogromne projekty, myślą oni: "Jak to wykonać? Jak to zrobić? Jak stworzyć dużą fabrykę? Jak sprawić, żeby dorównywała współczesnym standardom?" i tak dalej i dalej...Nie ma końca ich niepokojom. Cintam aparimeyam ca. Niekończące się niepokoje oznaczają, że nie mają oni pojęcia co się wydarzy w przyszłości.

Kamsa był potężnym demonem, jednak nadal martwił się o przyszłość. Kiedy dowiedział się, że ósmy syn jego siostry zabije go, próbował zabić swoją siostrę. "Jako że moja siostra będzie matką tego dziecka, lepiej zrobię zabijając ją." Myślał jeszcze: "Lecz co powiedzą ludzie? Zabiję moją siostrę." Tak więc Kamsa myślał o przyszłości. W obecnym momencie demony są tak zaawansowane, że nie myślą o przyszłości. Po prostu nie myślą. Dlatego też pralayantam. Pralayantam oznacza zagładę. Sada tad-bhava-bhavitah [Bg. 8.6]. Rezultat w tym samym czasie...W czasie śmierci, yam yam bhavam smaran loke tyajaty ante kalevaram. Pralayantam oznacza czas śmierci, kiedy jesteśmy zmuszeni do opuszczenia ciała. Upasritah. Otrzymujemy podobne ciało w przyszłym życiu. Jest to zaaranżowane przez prawa natury. Sama natura nie ma z tym nic wspólnego, wszystko dzieje się automatycznie.

Podobnie kiedy zarazisz się chorobą, prawa natury sprawią, że będziesz cierpiał wskutek tego. Nikt nie musi robić nic w tym kierunku. To prawo jest tak...Takie są prawa natury. Jeżeli zjesz więcej niż potrafisz strawić...(na stronie:) (dziecko płacze) Gdzie jest to dziecko? Wtedy natychmiast możesz nabawić się dyzenterii. Takie jest prawo natury. Jeżeli zjesz więcej niż możesz strawić, natychmiast pojawi się niestrawność. Takie jest prawo natury. Jeżeli dotkniesz ognia, czy będziesz to ty czy też niewinne dziecko, ogień oparzy. Ogień nie będzie wnioskował: "To jest tylko dziecko. Tym razem go nie oparzę." Nie, ogień oparzy. Takie jest prawo natury. Podobnie, myśli będące w naszym umyśle przez całe nasze życie, jeżeli jakaś z nich dominuje – naturalnie w momencie śmierci się pojawi i otrzymamy podobne ciało. Jeżeli myślisz jak demon, otrzymasz ciało demona. Jeżeli myślisz jak wielbiciel, w momencie śmierci powrócisz do domu, z powrotem do Boga. Takie jest prawo natury.

Jeżeli myślisz jak demon, myślisz jak zadowolić swoje zmysły...To są myśli demoniczne. Dotyczą one ciała. Jeżeli myślisz o Krysznie, jak Mu służyć, twoje życie jest doskonałe. Oznacza to, że w momencie śmierci będziesz myślał o Krysznie. Ante narayana-smrtih. To jest doskonałość życia. Ante, w momencie śmierci, jeżeli pamiętasz o Krysznie twoje życie zostaje uwieńczone sukcesem. Tyaktva deham punar janma naiti mam eti kaunteya [Bg. 4.9]. W taki sposób musimy działać, nie w sposób demoniczny. Musimy myśleć, lecz jeżeli myślimy o ciele – jak zapewnić mu odpowiedni komfort, jak zadowalać zmysły, jak zarabiać więcej pieniędzy, jak zdobyć kobietę czy mężczyznę, gdzie można zobaczyć nago tańczącą kobietę, jak zrobić to, jak zrobić tamto – są to demoniczne myśli. Naturalnie, w momencie śmierci skupimy się na tych rzeczach. W następnym życiu ponownie znajdziemy się w demonicznym ciele, bądź w ciele zwierzęcym, bądź w ciele drzewa.

Istnieje tyle form życia. Widzimy je wszystkie na własne oczy. Jeżeli zdobędziesz ciało drzewa...Drzewo jest nagie. Nie wstydzi się swojej nagości. Stoi przez dziesięć tysięcy lat. Skąd pochodzi ta forma życia? Wymaga to zastanowienia. Dlaczego na świecie nie istnieje tylko jedna forma życia? Dlaczego istnieje taka różnorodność form? Z powodu różnych pragnień i praw natury. Prawa natury są bezwzględne, nawet jeżeli dziecko dotknie ognia, ogień je oparzy. Natura nie jest łaskawa. Ogień po prostu oparzy dziecko. Podobnie w momencie śmierci musimy myśleć w odpowiedni sposób. Jest to wymagane, to jest życie ludzkie. Musimy wytrenować umysł w ten sposób, aby w momencie śmierci myślał on o Krysznie.

Dlatego też, Kryszna poleca man-mana bhava mad-bhakto mad-yaji mam namaskuru [Bg. 18.65], mam evaisyasi asamsayam. Asamsayam, bez cienia wątpliwości. Jeżeli chcesz się udać do domu, do Boga, na planetę Kryszny znaną jako Krysznaloka bądź Vaikuntha...Vaikutnha oznacza...Kuntha oznacza niepokój, natomiast Vaikuntha...Vigata-kuntha. Vigata oznacza "bez". Nie ma tam niepokojów. To jest Vaikutnhaloka, świat duchowy. Świat materialny jest kuntha. Kuntha oznacza niepokój, pełen niepokoju, natomiast Vaikuntha oznacza bez niepokoju. Wolność od niepokoju. Sac-cid-ananda. Życie na Vaikuncie oznacza Życie sac-cid-ananda. Ciało Kryszny jest sac-cid-ananda-vigrahah [Bs. 5.1]. Nie tylko ciało Kryszny, wszyscy żyjący na Vaikuncie posiadają ciała duchowe. Ciało duchowe oznacza sac, cit, ananda. Sat znaczy wieczny. Ciało duchowe nie podlega zniszczeniu. Ciało materialne jest skazane na zagładę. Każdy z nas posiada ciało materialne. Zostanie ono zniszczone. Jednak w świecie duchowym nasze ciała duchowe nigdy nie będą unicestwione. Są one wieczne. Życie wieczne. Cit znaczy wiedza. W świecie materialnym nie posiadamy wiedzy. Nawet jeśli posiadamy...jest to wiedza ograniczona, nie jest doskonała. W życiu duchowym posiadamy pełną wiedzę. To jest życie duchowe. Ananda.

W świecie materialnym nie ma anandy...Ananda znaczy przyjemność, szczęście, lecz w tym świecie niemożliwością jest doświadczenie tych rzeczy. Po pierwsze, umieramy. Nawet jeżeli zdołamy osiągnąć tzw. anandę, musimy umrzeć. Przypuścimy, że tańczymy w tym momencie. Jeżeli dowiedzielibyśmy się, że za chwilę umrzemy nie bylibyśmy w stanie cieszyć się tańcem. Natychmiast poczulibyśmy zaniepokojenie. Tak więc w jednym momencie jest ananda, a w drugiej jej nie ma. Dlaczego ogóle istnieje ananda? Ciało to jest podatne na tyle cierpień. Odczuwamy głód, odczuwamy pragnienie, istnieje śmierć, strach, wrogowie – tak wiele rzeczy. Jeżeli analitycznie przeanalizujemy, zrozumiemy, że przeznaczeniem tego ciała jest cierpienie. W takim razie gdzie jest ananda? Nie ma anandy; nie ma doskonałej wiedzy; nie ma wieczności. Dlatego tez świat nazywany jest materialnym. Dokładnym przeciwieństwem tego świata jest świat duchowy. Nie ma śmierci. Wszystko jest wieczne. Cała cywilizacja powinna podążać procesem, poprzez, który możemy zamienić życie przemijające na życie wieczne, życie w ignorancji w życie w wiedzy, życie w cierpieniu w życie pełne przyjemności. To jest życie duchowe.

Każda istota ludzka powinna być na tyle inteligentna, aby myśleć: "Taka jest moja pozycja. Jaki mam pożytek z demonicznego życia? Kryszna mówi: "Zostań Moim wielbicielem. Myśl o Mnie. Man-mana bhava mad-bhaktah. Zawsze myśl o Mnie, man-manah, i mad-bhaktah, "mój wielbiciel", mad-yaji, "czcij Mnie", mam namaskuru "składaj Mi pokłony. Jeżeli będziesz przestrzegał tych zasad, wtedy, mam evaisyasi," przyjdziesz do mnie". Dlaczego więc nie poświęcić życia dla świadomości Kryszny? Przyjemności cielesne, szczególnie zaś przyjemność seksualna, doświadczane są nawet w ciałach kotów i psów. Jeżeli poprzez ograniczenie życia seksualnego mogę rozwiązać wszystkie problemy i wrócić do Boga, to czyż nie jest to decyzja człowieka inteligentnego?

Dlaczego miałbym porzucić życie zwierzęce? Visayah khalu sarvatah syat. Visaya oznacza cztery potrzeby materialnego życia. To jest visaya. Visaya, cztery...Jakie są te cztery potrzeby? Jak długo mamy to materialne ciało tak długo musimy jeść. Nie możemy głodować. Nie jest to możliwe. Podobnie, musimy mieć czas na odpoczynek, na spanie, na zadowalanie zmysłów, musimy się bronić. To jest nazywane visaya. Śastry mówią..., visayah khalu sarvatah syat: " W każdej formie życia są zapewnione odpowiednie warunki, aby zaspokoić potrzeby ciała." Popatrzcie tylko na ptaki i pszczoły. Nie martwią się one o utrzymanie ciała czy o potrzeby życiowe. Nie są zaniepokojone wcześnie rano. Ćwierkają, a następnie lecą na jakiekolwiek drzewo i znajdują tam owoc. Mały owoc, i to im wystarcza. To jest jedzenie. A spanie? Mogą usiąść na jakimkolwiek drzewie i zasnąć. Tak więc spanie, jedzenie...a rozmnażanie? W każdym z dwóch jajek, przynajmniej jedno jest samcem a drugie samiczką. Więc ptak nie czuje w związku z tym niepokoju. Nie martwi się o jedzenie, spanie i życie seksualne. A obrona? Każdy ptak, każde zwierze wie jak należy się bronić. Ptak jedząc okruszki na ulicy jest bardzo czujny i kiedy zauważy niebezpieczeństwo natychmiast odfruwa. W taki sposób się broni.

Śastry mówią: " Cztery potrzeby życia możemy zaspokoić w każdej formie. Czy jest to bardzo nieznaczna forma, czy też forma bardzo potężna, to nie ma znaczenia. Otrzymasz wszystkie...To jest już zaaranżowane." Nie musisz się niepokoić o te rzeczy. Kryszna wszystkiego dostarczy. Gdybyś został wtrącony do więzienia, miałbyś zapewnione jedzenie, spanie. Rząd już o tym pomyślał i zaaranżował te rzeczy. Tak więc nie powinniśmy się o to niepokoić. To oznacza ludzkie życie. Musimy po prostu patrzeć na rzeczy z perspektywy inteligencji.

Istnieje 8,400,000 gatunków życia. Z tych wszystkich ludzka forma to 400,000. Osiem milionów to niższe formy – ptaki, ryby, owady, węże, tak wiele form. Osiem milionów. Liczba ta...Liczba istot ludzkich. Inne istoty...Tak jak mała mrówka. W twoim pokoju może żyć tysiące mrówek, lecz ludzi może żyć jedynie dwóch lub trzech. Takie są prawa natury. Istnieje tyle wróbli, słoni. One otrzymują swoje pożywienie, mają zapewniony miejsce do spania, życie seksualne i wiedzą jak się bronić.

Czy ludzka forma jest również przeznaczona do jedzenia, spania, seksu i obrony? Współczesna cywilizacja jest tak bardzo upadła, że ludzi bardzo niepokoją te rzeczy. Dlatego też jest powiedziane, cintam aparimeyam ca – " Jak zdobyć pożywienie? Jak zdobyć miejsce do spania? Nie tylko dla mnie, lecz dla mojego syna, dla mojego wnuka, lub nawet prawnuka...?" Cintam aparimeyam. Czym się tak niepokoisz? Kim jest twój syn? Kim jest twój wnuk bądź prawnuk? My... Przez przypadek spotkaliśmy się, po śmierci zostaniemy wystrzeleni, tak jak piłka w grze, do nieznanego miejsca. Kto jest w stanie stwierdzić " Mój ojciec jest tam", lub "Mój dziadek znajduje się tam"? Podam przykład – tak jak źdźbła trawy. Stykają się ze sobą na falach i poprzez te same fale zostają rozdzielone. Takie jest materialne życie. Materialne życie...Poprzez przypadek znaleźliśmy się w naszej obecnej rodzinę, państwie, społeczności lecz...Po paru latach wszystko to się skończy i każdy z osobna będzie przeniesiony, zgodnie ze swoją karmą – poprzez prawa natury – do nieznanego miejsca. Teraz jestem ojcem a to jest mój syn, lecz po śmierci mój syn może zostać półbogiem; Ja mogę zostać psem. Jak teraz wygląda ten związek? Wszystko się skończyło. Mogę trzymać zdjęcie swojego zmarłego ojca podczas gdy on może już gnić gdzieś w ciele psa.

Nie jesteśmy w stanie uniknąć tych praw natury. To jest nazywane mayą. Zajmujemy się czymś co nie będzie trwać wiecznie, tymczasowa aranżacja praw natury materialnej. Ci, którzy znajdują się w ciągłym niepokoju spowodowanym poprzez te rzeczy nazywani są demonami. Cintam aparimeyam ca. Twoje cintam nie podziała. Możesz myśleć o bezpieczeństwie czy satysfakcji, ale nie oznacza to, że powinniśmy zaniedbywać swoje obowiązki. Tak daleko jak to możliwe powinniśmy być nieprzywiązani. Nie ze względu na to, że wszystkie te rzeczy są tymczasowe, nie powinniśmy przyjmować schronienia w członkach rodziny, naszych dzieciach, naszej żonie. Powinniśmy opiekować się nimi zgodnie z obowiązkiem, ale nasze myśli nie powinny być tym zaabsorbowane. Innym naszym obowiązkiem jest stać się kwalifikowanym do powrotu do domu, do Boga. To jest nasz prawdziwy interes. Posiadamy związki cielesne, więc zgodnie z obowiązkiem...

Rupa Goswami jest dobrym przykładem wycofania się z życia rodzinnego. Oddał on 50 procent swojego majątku dla Kryszny. Był on bardzo bogatym człowiekiem. Po wycofaniu się z zawodowych obowiązków zebrał cały swój majątek na łódź. Łódź pełna złotych monet. Jaka jest obecnie cena złotej monety? Myślę, że teraz nie ma już złotych monet. Te czasy się skończyły. Teraz mamy papierowe pieniądze. (kaszle) Nawet pięćset lat temu, czterysta lat temu były złote...Nawet nie czterysta lat temu, kiedy byłem dzieckiem widziałem złoty mohur (dawna złota moneta o nominale 15 rupii używana w Indiach- przyp. tłum), gwinee. Pieniądze te były używane. Teraz wszystko jest papierowe. Jesteśmy tak zaawansowani, że nie ma już dłużej złota i srebra.

Cintam aparimeyam ca, powinniśmy to zamienić na krsna-cinta. Satatam kirtayanto mam yatantas ca drdha-vratah [Bg. 9.14]. Jeżeli zawsze jesteś zajęty gloryfikowaniem bądź intonowaniem Świętych Imion Pana. wtedy twoje cinta, niepokoje, znikają. Poprzez cinta... Cinta będzie zawsze; nie możesz tego powstrzymać. Nie jesteś w stanie przestać myśleć nawet na chwilę. Albo będziesz myślał o życiu materialnym albo o Krysznie. Nie można zatrzymać myślenia. Nie jest to możliwe. Nie możemy przestać myśleć nawet na moment. Musimy po prostu praktykować. Zamiast myśleć o rzeczach materialnych, myślmy o Krysznie. To jest pożądane.

Kryszna poleca, man-mana bhava mad-bhakto mad-yaji mam. Man-manah...Jeżeli zawsze myślisz o Krysznie, naturalnie stajesz się Jego wielbicielem. Man-mana bhava mad-bhaktah. I mad-yaji, jeżeli staniesz się wielbicielem Kryszny wtedy będziesz Go czcił. Jeżeli czcisz Krysznę musisz ofiarować Mu swoje pokłony. Dlatego też Kryszna poleca te cztery rzeczy, man-mana bhava mad-bhakto mad-yaji mam namaskuru [Bg. 18.65]. Jaki będzie tego rezultat? Mam evaisyasi. Poprzez praktykowanie tych czterech rzeczy...Tytuły magistra czy doktora nie są wymagane. Musisz po prostu powiedzieć: "Tak, będę myślał o Krysznie, intonował Hare Kryszna, Hare Kryszna, Hare Kryszna." Musisz się na to zgodzić. To wszystko. To jest wymagane. Następnie, stopniowo, staniesz się bhaktą. Stopniowo czcisz, stopniowo ofiarowujesz pokłony, podporządkowujesz się.

Ta jedna rzecz jest wymagana przez Krysznę, sarva-dharman parityajya mam ekam saranam vraja [Bg. 18.66]. Nie jest wymagane wyższe wykształcenie, narodziny w wysoko postawionej rodzinie, wielkie bogactwa czy piękno. Nic z tych rzeczy nie jest wymagane. Piękny czy też nie, każdy może podjąć Świadomość Kryszny. Nie ma żadnych przeszkód. Wykształcony, czy nie, to nie ma znaczenia. Biedny czy bogaty, nie ma to znaczenia. Ahaituky apratihata. Służba oddania, bhakti-yoga, nie ma żadnej przyczyny ani żadnych przeszkód, aby ją podjąć. Ahaituky apratihata. Jeżeli osiągniemy ten etap wtedy yayatma suprasidati: wtedy atma, dusza będzie w pełni usatysfakcjonowana. Nie wymaga to wysokiego wykształcenia czy bogactwa. Z każdego poziomu życia możemy podjąć ten proces, man-mana bhava mad-bhakto mad-yaji mam namaskuru [Bg. 18.65], jedynie te cztery rzeczy są wymagane.

My, którzy tworzymy propagandę dla ruchu Świadomości Kryszny...To nie jest trudne. Ten ruch nie jest przeznaczony dla szczególnej klasy ludzi, społeczności czy państwa. Ruch ten jest dla wszystkich żywych istot. Gdzie tkwi trudność? Trudność może zaistnieć w innych formach życia, lecz w ludzkiej formie nie ma żadnych trudności. Powinniśmy w pełni wykorzystać tę ludzką formę do życia w Świadomości Kryszny, a proces ten polega na ciągłym myśleniu o Krysznie. Zamiast myśleć o kobietach czy pieniądzach, jeżeli...To jest również trudne. Maya jest tak silna, że kiedy tylko usiądę w odosobnionym miejscu mój umysł zaraz skupia się na pieniądzach i kobietach. Dlatego też zawsze powinniśmy żyć w społeczeństwie i intonować Hare Kryszna, aby ocalić siebie od materialnego upadku. Dziękuję bardzo.



Tłumaczenie: Sundari Radhika dasi
Język oryginału: angielski
Źródło: Folio Śrila Prabhupada

Wyślij do znajomego Wydrukuj ten tekst Wykłady góra



Przepraszamy - komentowanie chwilowo niemożliwe
Wprowadzamy zmiany w zasadach komentowania.
Zapraszamy później.


Sentencja
"Siła króla leży w jego armii, siła bramina w wiedzy duchowej, zaś piękno, młodość i słodkie słowa to broń kobiety."
Canakya Pandit
(Canakya-niti Śastra, 7.11)
Więcej

Fotoreportaż
review
20.09.2016
Więcej

 
  Redakcja     Współpraca     Kontakt     Newsletter     Statystyki  
| |   Ustaw jako stronę startową   |   Poleć nas znajomemu   |
 
 

Copyright 1999-2019 by Vrinda.Net.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt graficzny i wykonanie Dharani Design.

Vrinda.Net.pl
 
Strona startowa Vedanta OnLine Katalog stron WWW