Vrinda.Net.pl - Portal polskiej społeczności Vaisnava
czwartek, 25 kwietnia 2019

Bahulastami
Vrindavan, 04.11.2004 – Madana Mohana Mohini dasi

Okolica Radha-kund jest bardzo gęsto zabudowana

fot. Archiwum



Ósmego dnia ubywającego księżyca w czasie świętego miesiąca Kartika odbywa się wielki festiwal pojawienia się Radha-kund. Tysiące osób przybywa z całych Indii by o północy wykąpać się w tym świętym kunda, dokładnie wtedy, gdy Radha-kund pojawiło się w tym świecie. Radha-kund jest jedynym miejscem na ziemi gdzie świętą kąpiel (ardha-ratri-snana) bierze się w nocy.

Purany w wielu miejscach wspominają, że kąpiel w Radha-kund w czasie Kartika jest najbardziej pomyślna. Zostało to również stwierdzone w Bhakti-ratnakara:

'Tego dnia (Bahulastami) Kryszna stworzył Syama-kunda, wezwał wszystkie święte miejsca i wykąpał się intonując nazwę każdego z nich. Kryszna skończył kąpiel tuż przed północą. Nawet teraz ludzie podążają tym samym systemem kąpieli w świętym kunda. Poprzez kąpiel w Radha-kund w dniu Bahulastami zadowala się Pana Hari.'

Obliczono, że ponad sto tysięcy osób przybywa na ten festiwal. Ghata otaczające kunda są zatłoczone od pielgrzymów próbujących dotknąć wody i wziąć kąpiel. Wielu Gaudiya Vaisnavów uważa, że w ostatnich czasach większość z tych, którzy gromadzą się podczas Bahulastami poszukują materialnych korzyści. Można zobaczyć młode małżeństwa robiące puje do świętego kunda w nadziei otrzymania syna. Bez wątpliwości w wielu Puranach opisana jest wielka świętość i korzyści z kąpieli w Radha-kund, szczególnie w czasie Kartika, co ukształtowało pogląd, że przez kąpiel w tym najbardziej świętym ze wszystkich świętych miejsc kąpieli, wszystkie czyjeś pragnienia, zarówno materialne jak i duchowe zostaną spełnione. Wszakże Śri Śri Radha i Kryszna dali swoje błogosławieństwa, że każdy, kto z mocną wiarą wykąpie się w świętym kunda tego dnia osiągnie boską miłość równą do Ich uczucia. Wielu wielbicieli uważa, że nie tylko jest to najlepszy dzień na kąpiel w tym świętym kunda, ale i jedyny, ponieważ Radha i Kryszna dali swoją boską aprobatę.

Pojawienie się Radha-kund w świecie duchowym

Adi Purana opisuje jak Radha-kund i Syama-kund najpierw pojawiły się w świecie duchowym. Pewnego dnia na Goloce Vrindavanie Radha i Kryszna siedzieli w lesie na tronie otoczeni przez gopi. Będąc głęboko zatopionym w przyjemności płynącej z towarzystwa Radharani, Kryszna nagle zaczął manifestować objawy intensywnej miłości. Tak głębokie były uczucia Kryszny, że zaczął przejmować nastrój Radharani. Gdy ten nastrój pogłębił się jeszcze bardziej, Kryszna przyjął postać samej Radharani. W tej postaci i nastroju, Pan zaczął ronić łzy i wzywać imię Kryszny na okrągło, następnie z powodu desperacji pobiegł do pobliskiego lasu szukając Samego Siebie. Widząc Krysznę w Swej własnej formie i nastroju, znikającego w pobliskim lesie, Radharani również weszła w nastrój intensywnej miłości. Jej uczucia były tak mocne, że przyjęła nastrój i formę Kryszny. Roniąc strumienie łez zaczęła wypłakiwać imię Radhy ciągle i odnowa. Obserwując nagłą zmianę formy i natężenia nastroju Radharani gopi starały się uspokoić Ją na różne sposoby, ale bez skutku. Część gopi zdecydowała, że pójdzie do lasu i odszuka Krysznę. Po krótkich poszukiwaniach, gopi odnalazły Krysznę i uspokoiwszy Go powiedziały o żałosnym położeniu Radharani. Gdy Kryszna zrozumiał sytuację natychmiast postanowił udać się do Radharani. W tym czasie niebiański głos odezwał się z nieba i ogłosił, że jedynie dzięki powtarzaniu mantry Navakshara Radharani pojawi się natychmiast.

Kryszna, który nadal miał formę i nastrój Radhy zaczął powtarzać Navakshara mantrę a Radharani natychmiast przybyła i stanęła przed Nim. Z pochyloną głową i oczami wpatrzonymi w ziemię ze wstydu, Radharani słuchała jak Kryszna zaczął mówić do niej słodkimi słowami:

'Moja droga Radho, jestem twoim wiecznym sługą. Proszę wymierz mi karę, jaką uważasz za wystarczającą. Moja najdroższa ukochana Radho, spowodowałem, że płakałaś w rozłące i tym sprawiłem ci ból. Ja również płakałem i cierpiałem nieograniczenie. Popatrz tylko, powódź naszych łez stworzyła dwa kunda. Kunda powstałe z twoich łez będzie znane jako Radha-kund a kunda powstałe z moich łez będzie znane jako Syama-kund.'

Gopi były zadowolone widząc, że po tym, co powiedział Kryszna Radharani uspokoiła się i porzuciła swój smutek. Następnie Radha i Kryszna wzięli kapiel w dwóch nowo powstałych kundach. Gdy Radharani zanurzyła się w Radha-kund natychmiast odzyskała Swą oryginalną formę ku uciesze wszystkich gopi. Następnie Kryszna zanurzył się w Syama-Kundzie i w jednej chwili odzyskał Swoją pierwotną postać.


Pojawienie się Radha-kund w świecie materialnym

Pięć tysięcy lat temu światem zaczynały rządzić osoby niereligijne, prowadzące grzeszny tryb życia, niedbające o potrzeby swoich poddanych. Jednym z takich demonicznych króli był syn Ugraseny, znany jako Kamsa. W dniu ślubu swojej siostry Devaki usłyszał głos zapowiadający, że jej ósme dziecko zabije go. Obawiając się o swoje życie Kamsa uwięził swoją siostrę wraz z jej mężem i zabijał każde jej nowonarodzone dziecko. Gdy pojawił się Kryszna – ósme dziecko Devaki – został w cudowny sposób przeniesiony do Gokuli i oddany pod opiekę Yasody i Nandy Maharaja. Kamsa, gdy się o tym dowiedział usiłował zabić Krysznę nasyłając na Niego swoich pomocników.

Pewnego dnia w czasie miesiąca Kartika, król Kamsa otrzymał wiadomość, że Kryszna był widziany z krowami gdzieś blisko Wzgórza Govardhana. Kamsa natychmiast wezwał Aristasure, jednego ze swoich najgroźniejszych demonów, który mógł zmieniać swoją postać według woli. Wysłał go w kierunku Govardhana z rozkazem zabicia Kryszny. Kryszna dowiedziawszy się, że we Vrindavan pojawił się kolejny demon terroryzujący mieszkańców zdecydował, ze nadszedł czas, aby uwolnić świat od kolejnego zazdrosnego demona. Aristasura dzięki swoim mistycznym mocom przyjął postać byka. Kryszna z niezwykłą siłą pokonał przeciwnika. Gdy mieszkańcy Vrindavan dowiedzieli się o nowym wyczynie Kryszny, przybyli na miejsce, aby zobaczyć, co się stało. Przybyła również Śrimati Radharani ze swoimi koleżankami. Gdy dowiedziała się, że Kryszna zabił byka, ogarnął ją niepokój i nie chciała przebywać w towarzystwie Kryszny. Kryszna starał się Ją przekonać, że to był tylko demon, przebrany za byka, więc nie było w tym grzechu. Radharani odpowiedziała, że w celu oczyszczenia się z grzechu zabicia byka, trzeba wykapać się we wszystkich świętych miejscach we Wszechświecie i tylko wtedy Kryszna będzie mógł się do niej zbliżyć. Kryszna zgodził się z Radharani, lecz zapowiedział, że woli ściągnąć wszystkie święte miejsca do Vrindavan, niż podjąć trud podróżowania do każdego z nich osobno.

Wciskając swoją piętę w ziemię, Kryszna zrobił głęboką dziurę, do której wezwał wszystkie święte miejsca, by wlały swoje wody. Jedno po drugim, wszystkie święte miejsca w swoich osobowych formach, najpierw po ofiarowaniu modlitw Krysznie, wlewały swoje wody do kunda i wypełniały je. Tylko po to by zadowolić Radharani, Kryszna wziął kąpiel w nowo utworzonym kunda, które potem zostało nazwane Syama-kund. Będąc dumnym z Siebie za stworzenie tak pięknego kunda, Kryszna zaczął drażnić się z Radharani i gopi mówiąc, że ponieważ były jedynie prostymi wiejskimi dziewczętami, pewnie nigdy nie spełniały żadnych religijnych obowiązków by zadowolić półbogów. Kryszna poinformował je również, że będąc po stronie Aristasury również muszą dzielić grzech zabicia go w formie byka. Z tego powodu powinny także wziąć oczyszczającą kąpiel. Radharani zdenerwowała się pod wpływem słów Kryszny. Widząc głęboką dziurę po kopycie Aristasury, złamała swoją bransoletkę i z jej pomocą rozkopała miejsce, w którym wcześniej stał ogromny byk. Widząc to, gopi również poszły w jej ślady. W bardzo krótkim czasie ogromne kunda powstało zaraz obok Syama-Kunda. Kryszna był zdziwiony tym, co zobaczył. Zaproponował Radharani, że święte wody z Jego kunda mogą wypełnić też Jej zbiornik. Radharani stanowczo odrzuciła pomysł Kryszny mówiąc, że Jego wody są teraz zanieczyszczone grzechem zabicia byka. Ustawiając gopi w rzędzie prowadzącym do Manasi Gangi, Radharani zaczęła przenosić jej czyste wody w złotych naczyniach i wypełniła Swoją kunda. Słysząc to, co wcześniej powiedziała Radharani, święte miejsca w swoich osobowych formach pojawiły się przed Nią natychmiast i ze złożonymi dłońmi intonowały piękne modlitwy, pokornie prosząc Ją o łaskę. Radharani zapytała, czego oczekują. Święte miejsca odpowiedziały, że osiągną sukces jedynie wtedy, gdy będą mogły wypełnić wodą również jej kunda. Współczując wszystkim tym, którzy przyjmą w Niej schronienie, Radharani spoglądając ukośnie na Syamasundara, radośnie przyjęła tą propozycję. Święte wody przełamały brzegi Syama-kund i przelały się do Radha-kund.

Kryszna natychmiast wykapał się w Radha-kund i ogłosił, że od tej pory każdy, kto z mocną wiarą wykąpie się w tym szczególnym dniu osiągnie tą samą ekstatyczną miłość, którą Radharani ma dla Niego. Następnie, Radharani i jej przyjaciółki wykapały się w Syama-kund. Radharani ogłosiła, że każdy, kto wykąpie się w Syama-kund osiągnie tą samą ekstatyczną miłość, którą Kryszna ma dla Niej.

Rozrywka ta miała miejsce kilkanaście minut przed północą, ósmego dnia ubywającego księżyca, w pomyślnym miesiącu Kartika. Każdego roku w tym dniu tysiące wielbicieli przybywa do Radha-kund na ardha-ratri-snana (północna kąpiel). Najpierw kąpią się w Radha-kund, potem w Syama-kund i na koniec raz jeszcze w Radha-kund. Festiwal ten obchodzony w dniu pojawienia się Radha-kund znany jest jako Bahulastami. Radha-kund jest jedynym miejscem na ziemi, gdzie świętą kąpiel bierze się o północy.


Chwały Radha-kund

We wszystkich trzech światach, poza Vaikunthą, nie ma miejsca bardziej świętego niż transcendentalne jezioro Radha-kund. Potwierdzają to wszystkie starożytne pisma Wedyjskie takie jak Purany i Itihasy, jak również wszyscy wielcy mędrcy i risi. Pięćset lat temu sześciu Goswami z Vrindavan również objawiło poprzez swoje nauki, że ze wszystkich świętych miejsc we wszechświecie, Radha-kund powinna być postrzegana za najświętsze. Powodem tego jest to, ze jest to osobiste miejsce kąpieli Śrimati Radharani, która przychodziła tu codziennie by się odświeżyć. Nad Radha-kund niektóre z najbardziej intymnych wymian transcendentalnej miłości pomiędzy Radhą a Kryszną miały miejsce i z tego powodu Radha-kund jest bardzo droga Śrimati Radharani i jest Jej ulubionym miejscem w całej Vrajy. Rupa Goswami pisze w Upadesamricie, że kąpiel w tej świętej wodzie obudzi czyjąś czystą miłość do Kryszny. Komentując to Śrila Prabupada powiedział:

'To jezioro jest tak egzaltowane, ponieważ należy do Śrimati Radharani, która jest najbardziej ukochaną osobą dla Kryszny. Dlatego też Jej jezioro jest tak drogie Krysznie jak Ona Sama. Radha-kund jest bardzo rzadko osiągana przez wielkie osobistości w pełni zaangażowane w służbę oddania, a co tu mówić o zwykłych wielbicielach, którzy zaangażowani są jedynie w praktykowanie vaidhi-bhakti.'

Zgodnie z Vaisnava acaryami, miłosne rozrywki między Radhą a Kryszną nadal się odbywają nad Radha-kund na duchowym planie (aprakata-lila). Śrila Visvanatha Cakravarti Thakura powiedział, że święte jezioro Radha-kund nie jest różne od samej Śrimati Radharani. Jest znane jako prema-svarupa Radharani, czyli ekstatyczna forma boskiej miłości. Wyobraźcie sobie tylko te czyste dusze, które bez obraz kąpią się w Jej świętych wodach i mieszkają nad Jej świętymi brzegami. Syama-kund także nie jest różna od Śri Kryszny. Cakravartipada oznajmił w swych pismach, że z powodu intensywnych uczuć miłości, gdy Radharani ujrzała Swego ukochanego Krysznę, rozpłynęła się i przyjęła formę płynu, z którego powstały święte wody Radha-kund. Podobnie stało się z Kryszną. Zawsze pragnąc być razem, lecz będąc zmuszeni żyć osobno, Radha i Kryszna przyjęli płynną formę Radha-kund i Syama-kund i teraz są połączeni na zawsze. W miejscu, w którym spotykają się dwa jeziora, wody Radha-kund i Syama-kund obejmują się wiecznie. Kiedy tylko Radharani widzi Syama-kund, bezpośrednio widzi Krysznę. Podobnie dzieje się z Kryszną. Dlatego zbliżenie się do tych dwóch świętych kunda jest takie samo jak bezpośrednie zbliżenie się do Śri Śri Radhy i Kryszny.


Kąpiel w Radha-kund

Pomimo korzyści płynących z kąpieli w Radha-kund Prabhupada ostrzegł nas przed popełnianiem obraz. Raz, w 1976 roku dowiedziano się o wielbicielach pływających w tym miejscu i lekceważących w ten sposób Radha-kund. Prabhupada bardzo spoważniał i poinformował wszystkich, że od tej pory nikt nie powinien kapać się w Radha-kund. Raczej, powinno się spryskać jedynie odrobiną wody głowę, co przyniesie taki sam efekt jak sama kąpiel, a w tym samym czasie uchroni to kogoś przed popełnianiem obraz do Radha-kund. Nie ma różnicy między Radha-kund i Radharani więc jak można skakać na Radharani? Jak można cieszyć się Radha-kund pływając? Nie można nawet dotknąć stopą Radha-kund. Można wziąć odrobinę wody na głowę. To jest szacunek dla Radha-kund. W ten sposób tłumaczył nam to Śrila Prabhupada.

W 1935 roku gdy Śrila Bhaktisiddhanta Sarasvati spełniał Vraja-mandala parikrama z tysiącami swoich zwolenników, nie kapali się w wodach Radha-kund. Z powodu szacunku jedynie spryskali swoje głowy trzema kroplami wody. Popełnianie obraz nad Radha-kund jest z pewnością najszybszą drogą do piekła. Śrila Prabhupada raz powiedział 'Nie idź nad Radha-kund jedynie po to, by w przyszłym życiu zostać małpą.' Śrila Bhaktisiddhanta Sarasvati powiedział również, że wielu tak zwanych babajich przychodzi nad Radha-kund by zamieszkać tam, lecz w rzeczywistości z powodu swych wielkich obraz, osoby te nie żyją nad Radha-kund, lecz nad Naraka-kunda (piekło). W celu rzeczywistego wejścia do Radha-kund, ktoś musi być ponad cielesną koncepcją życia i być zupełnie wolnym od wszelkich obraz. Wielu lokalnych Vaisnavów pokazuje swoją wielką ostrożność kąpiąc się w świętym kunda, poprzez stanie na schodach, nabieranie wody w naczynie i polewanie swojego ciała, nie mając odwagi dotknąć swoimi stopami Radha-kund.

Opracowane na podstawie książki Rajasekhara dasa Brahmacari pt. 'Radha-kund – the holiest of all holy palces'

http://vrinda.net.pl

Wydrukowano z portalu Vrinda.Net.pl

Adres tego artykułu w Internecie:
http://vrinda.net.pl/wiadomosci/news.php?lin=3&str=&ser=wiadomosci&sek=aktualnosci&id=1137

Copyright 1999-2019 by Vrinda.Net.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt graficzny i wykonanie Dharani Design.

Vrinda.Net.pl