Vrinda.Net.pl - Portal polskiej społeczności Vaisnava
środa, 20 marca 2019

Lech Janerka - Plagiaty
Vrinda, 04.05.2005 – Krzysztof Celiński

Wiosna na pustyni; Ave Hella; Rower; Paradoksy; Ramzdad; Rympał; Karma Kram; A jednak znikł; Forma; El producente; Kill Gil; Brak; I jak ci tam w tym niebie; Absolulu; Wystarczy wiedzieć.

Skład: Lech Janerka – g, b, voc; Bożena Janerka – clo, voc; Bartosz Dziedzic – g, k, perc, b, voc; Damian Pielka – g, perc, voc; Michał Miaduszewski – perc, voc; Tomasz Kasiukiewicz – tb

Dziwnie pisze się o niekomercyjnej polskiej płycie, która sprzedaje się świetnie. Polski rynek fonograficzny bardzo potrzebuje czegoś, co byłoby jednoznacznie zaakceptowane. I okazuje się, że wielu słuchaczy może zdecydować się na kupno albumu z nietuzinkową muzyką, nietuzinkowymi tekstami i z udziałem nietuzinkowych muzyków.

Mimo raczej smutnej aury emocjonalnej, aż nadto trzeźwej introspekcji i schłodzonego polską inteligencją cynizmu najnowsza płyta Lecha Janerki celnie trafia w nasze słowiańskie dusze. Może i nie bez znaczenia jest tu jego "teatralnie" znużony głos? Może to sprawia wyszukana "nowomowa", przeplatana wyrazistymi akcentami codzienności (choćby to ironiczne flaga na maszt, Irak jest nasz w Rowerze i polska plama to nie brud w Paradoksach)? Może sprawiają to ciekawe brzmienia i zwroty aranżacyjne? Może to zapewniło połączenie jego kompozycji z przeszłości, młodzieńczych rzeczy, z jego tekstami z terażniejszości? Na pewno egzystencjalne zabarwienie tekstów i charakterystyczny głos Janerki są na Plagiatach spoiwem, które mocno łączy różne pomysły muzyczne i nadaje całej płycie trochę tajemniczą, "intuicyjną" formę. Ta forma trzyma się zupełnie nieźle, mimo stosunkowo dużej muzycznej panoramy stylistycznej i aranżacyjnej. Arabizująco-hinduskie wątki, kojarzące się z mantrową muzyką Hare-Kriszna, pojawiają się w Ramydada. A lekki, intrumetalny skok w bok do Brazylii mamy w Braku. Wiosna na pustyni to z kolei wyszukana aranżacja, choć tekst jest tu na pierwszym planie. W Ave Hella robi się bardziej piosenkowo – mimo że przekaz słowny pozostaje najważniejszy i dochodzą dysonansowe elementy w podkładzie. Rower okazuje się taneczno-piosenkowo-przebojowy. Utworek A jednak znikł nawiązuje do stylu późnych Beatlesów. Rympał to natomiast akustyczna, folkowa gitara, śpiew Janerki z premedytacją trącący amatorszczyzną, podkład w kółko ten sam. W Karma Kram jest już bardziej doszlifowana aranżacja – walczyk, pogłosy, linia wokalna na długich dźwiękach... Forma to takie pop-folk-country, główny podkład zapewniają gitary akustyczne, ale są też dodatkowe brzmienia w tle – co w sumie daje wdzięczny aranż. I jak ci tam w tym niebie – znowu klimat folkowego walczyka, granego na akustycznej gitarze, niespodzianka w postaci sola wokalnego, które imituje puzon. Aranżacja dopełniona dęciakami w refrenie. Naprawdę ładny pomysł na opracowanie utworu. Absolulu – spokojne tempo, jeszcze raz podkład gitary akustycznej, na drugim planie masywny bas. Solo puzonu, różne klawiszowe efekty w tle. Kolejne efektowne potwierdzenie, że Janerka i jego producent Bartosz Dziedzic znają się na rzeczy i nie chcą nużyć. I w jakiś natchniony sposób udaje się naszemu artyście zebrać te lekko zwariowane różności w migotliwy świat czytelnych skojarzeń literackich i muzycznych.

Takie są te janerkowe Plagiaty. A wieńczacy płytę, króciutki numer Wystarczy wiedzieć jest już jakby jawną prowokacją: ma zakończenie bardzo pod Her Majesty, wieńczące beatlesowski Abbey Road..

Jeżeli traktować teksty Janerki czy jego "manieryzm" poważnie, to ta szczególna dwuznaczność jego artystycznej wypowiedzi wciąga. Czy jest to dzieło muzyka znużonego już ponad miarę tym, co nas otacza? Czy może tylko smutna refleksja nad światem, która stanowi nieodzowną część starzenia się? Bogactwo inwencji i ciepły szlif wykonawczy temu przeczą. Ciekawi mnie, jakie będą wypowiedzi samego Janerki na temat Plagiatów.

http://vrinda.net.pl

Wydrukowano z portalu Vrinda.Net.pl

Adres tego artykułu w Internecie:
http://vrinda.net.pl/wiadomosci/news.php?lin=&str=2&ser=wiadomosci&sek=prasa&id=1227

Copyright 1999-2019 by Vrinda.Net.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt graficzny i wykonanie Dharani Design.

Vrinda.Net.pl