Vrinda.Net.pl - Portal polskiej społeczności Vaisnava
czwartek, 25 kwietnia 2019

Od czego zacząć?
Vrinda, 17.08.2001 – Anna Szwapczyńska

Patrząc na Tai Chi z boku, niedoświadczonej osobie, wykonywane ruchy mogą wydawać się proste i nieskomplikowane. Jednak tak nie jest – Tai Chi wymaga dużej precyzji i koordynacji oddechu i pracy ciała. Dlatego każda osoba chcąca ćwiczyć musi przejść przez szereg ćwiczeń przygotowawczych, po których dopiero może zacząć uczyć się bardziej skomplikowanych form, czyli sekwencji ruchów.

Przedstawiamy kilka ćwiczeń, które w tej chwili stosujemy w naszej szkole. Z ćwiczeń tych korzysta przede wszystkim grupa początkująca, choć bardzo często są one także elementem treningu grupy zaawansowanej, gdyż są one idealne, jeżeli chodzi o koncentracje i pracę nad oddechem.

Wszystkie wykonywane ćwiczenia na początku będą bardzo mechaniczne, ale z czasem jak zapamiętujemy sam ruch, trzeba spróbować go poczuć i zacząć wykonywać tak, aby nie myśleć o ułożeniu każdego palca osobno. Jeżeli ćwiczenia staną się oczywiste i wykonywane spontanicznie możemy przejść do tego, o co naprawdę chodzi w ćwiczeniach Tai Chi tzn. zacząć medytować w ruchu.

ĆWICZENIE 1

Pozycja wyjściowa:
Kai Li Bu,
stopy ustawione w szerokości barków, kolana lekko ugięte, ręce wzdłuż ciała, opuszki palców lekko opierają się o uda.

Faza 1 – wdech
Unosimy ręce po zewnętrznych łukach nad głowę powoli obracając dłonie środkami do góry, w końcu fazy zamykamy koło środkami dłoni do dołu.

Faza 2 – wydech
Opuszczamy ręce prowadząc dłonie po linii centralnej (linia dzieląca pionowo ciało na dwie symetryczne części) wzdłuż ciała przed sobą. Dłonie prowadzimy środkami do dołu tak jakbyśmy wciskali powietrze w ziemię. Ponownie przechodzimy do fazy 1 nie zatrzymując się w pozycji wyjściowej.

ĆWICZENIE 2

Pozycja wyjściowa:
Kai Li Bu, ręce wzdłuż ciała, opuszki palców lekko opierają się o uda.

Faza 1 – wdech
Unosimy ręce wzdłuż linii centralnej nad głowę, tak jakbyśmy coś podnosili, krzyżując je na wysokości klatki piersiowej. Środki dłoni podczas krzyżowania zwrócone są do ciała. W końcu fazy – gdy dłonie są ponad głową – środki dłoni zwrócone są do góry a łokcie skierowane na boki.

Faza 2 – wydech
Opuszczamy ręce prowadząc ręce po zewnętrznych łukach. Dłonie – zwrócone początkowo środkami na zewnątrz – zamykają koło poniżej linii pasa. Środki dłoni są zwrócone do góry. Ponownie przechodzimy do fazy 1 nie powracając się w pozycji wyjściowej. W fazie 1 ręce krzyżujemy na przemian – na zewnątrz raz ręka prawa, raz lewa.

ĆWICZENIE 3

Pozycja wyjściowa:
Kai Li Bu, ręce wzdłuż ciała, opuszki palców lekko opierają się o uda.

Faza 1 – wdech
Unosimy ręce po zewnętrznych łukach do wysokości barków jednocześnie powoli obracając dłonie środkami do góry a następnie przenosimy ręce po poziomych łukach do przodu kierując środki dłoni do dołu.

Faza 2 – wydech
Opuszczamy wzdłuż linii centralnej ręce poniżej linii pasa środkami dłoni w dół. Przechodzimy do fazy 1 nie zatrzymując się w pozycji wyjściowej.

ĆWICZENIE 4

Pozycja wyjściowa:
Kai Li Bu, ręce tworzą nie zamknięty krąg, dłonie skierowane środkami do góry znajdują się w pobliżu podbrzusza.

Faza 1 – wdech
Unosimy dłonie po linii centralnej wzdłuż ciała prawie do wysokości barków środkami dłoni do góry.

Faza 2 – wydech
Wypychamy dłonie środkami dłoni w przód nie prostując rąk w łokciach. Dłonie są w odległości ok. 20 cm od siebie.

Faza 3 – wdech
Po tej samej linii jak w fazie 2 przyciągamy dłonie do klatki piersiowej środkami dłoni do siebie.

Faza 4 – wydech
Opuszczamy ręce prowadząc dłonie wzdłuż ciała przed sobą. Dłonie prowadzimy środkami do dołu tak jakbyśmy wciskali powietrze w ziemię. Płynnie przechodzimy do fazy 1.

http://vrinda.net.pl

Wydrukowano z portalu Vrinda.Net.pl

Adres tego artykułu w Internecie:
http://vrinda.net.pl/zdrowie/news.php?lin=&str=6&ser=zdrowie&sek=taichi&id=99

Copyright 1999-2019 by Vrinda.Net.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt graficzny i wykonanie Dharani Design.

Vrinda.Net.pl