kryszna, kriszna, hare, reinkarnacja, indie, festiwal, ISKCON, vaisnava, wschód, religia, sekta, joga, bóg, budda, jezus, duchowość, yoga, wegatarianizm, portal, taniec indyjski, kamasutra
    środa, 16 stycznia 2019 
    

Vedanta OnLine

Śrila Prabhupad

Bhagavad-gita

Caitanya Caritamrita

Doskonałe pytania doskonałe odpowiedzi

Gita-mahatmya

Kryszna

Mahabharata

Nauki Królowej Kunti

Nektar Instrukcji

Nektar Oddania

Poza narodzinami
i śmiercią


Prabhupad

Prawda i piękno

Reinkarnacja

Śri Iśopanisad

Śrimad Bhagavata Mahatmya

Śrimad Bhagavatam

Tulasi-mahatmya

W obliczu śmierci

W stronę
samopoznania


Wzniesienie się
do świadomości Kryszny


Złoty Avatar

Źródłem życia
jest życie



Sonda
Czym dla Ciebie jest Hare Kryszna?
Niebezpieczną sektą
Przejściową modą z Ameryki
Grupą nieszkodliwych dziwaków
Jedną z wielu religii
Autentyczną ścieżką prowadzącą do Boga
Nie mam zdania

Powered by PHP

Powered by MySQL


Sotiko - Internet dla Ciebie!


Znalazłeś błąd lub niedziałający link? Napisz do webmastera.
Bazar Vrinda.Net.pl


Bhagavad-gita On-line



Kryszna - Źródło wiecznej przyjemności  

Rozdział 6 – Zabicie Putany

wstecz Indeks rozdziałów dalej

Części tego rozdziału:   1   2   3

W drodze powrotnej do domu Nanda Maharaja zastanawiał się nad ostrzeżeniem Vasudevy, który wyraził przypuszczenie, że w Gokuli mogło dojść do jakichś zakłóceń. Z pewnością rada, aby spieszył do domu była przyjacielska i nie fałszywa. Więc Nanda myślał: "Musi w tym być jakaś prawda." Dlatego też, pełen obaw, zaczął szukać schronienia u Najwyższego Osobowego Boga. Dla bhakty całkowicie naturalną rzeczą jest zwracanie się do Kryszny w czasie niebezpieczeństwa, jako że nie ma on innego schronienia. Kiedy dziecku zagraża jakieś niebezpieczeństwo, wtedy natychmiast biegnie do swojej matki czy ojca. Podobnie, bhakta zawsze chroniony jest przez Najwyższego Osobowego Boga, ale gdy widzi jakieś niebezpieczeństwo, wtedy szczególnie i natychmiast pamięta o Panu.

Po skonsultowaniu się ze swoimi demonicznymi doradcami, Kamsa poinstruował czarownicę o imieniu Putana, znającą sztukę zabijania małych dzieci niezwykle grzesznymi metodami, aby zgładziła wszystkie dzieci w miastach, wioskach i na pastwiskach. Takie czarownice mogą stosować swoje czarne praktyki tylko tam, gdzie nie słucha się ani nie intonuje świętego imienia Kryszny. Wiadomo natomiast, że tam, gdzie imię to nawet mimochodem jest intonowane, natychmiast znikają z tego miejsca wszelkie niepożądane elementy jak czarownice, duchy i wszystkie troski. A z pewnością jest to prawdą odnośnie tych miejsc, gdzie imiona Kryszny intonowane są poważnie i szczerze, szczególnie więc we Vrindavanie, gdzie Najwyższy Pan obecny był osobiście. Zatem przyczyną niepokoju Nandy Maharajy było z pewnością silne przywiązanie do Kryszny. W rzeczywistości Krysznie nie groziło nic ze strony Putany, pomimo jej ogromnej siły. Takie czarownice nazywane są khecari co oznacza, że mogą fruwać w powietrzu. Ta czarna sztuka jest jeszcze nadal praktykowana przez niektóre kobiety w odległych północno-zachodnich terenach Indii. Mogą one przenosić się z miejsca na miejsce na gałęziach wyrwanego z korzeniami drzewa. Putana znała tę sztukę i dlatego opisana została w Bhagavatam jako khecari.

Putana weszła na teren Gokuli, miejsca zamieszkania Nandy Maharajy, bez pozwolenia. Ubrawszy się niczym piękna kobieta, weszła do domu matki Yaśody. Wyglądała bardzo pociągająco ze wzniesionymi biodrami, lekko nabrzmiałymi piersiami, bransoletami na rękach i kwiatami we włosach. Szczególnie pięknie wyglądała z powodu swojej cienkiej kibici. Uśmiechając się, obrzucała wszystkich atrakcyjnymi spojrzeniami, tak że zauroczyła wszystkich mieszkańców Vrindavany. Niewinne pasterki myślały, iż to bogini fortuny pojawiła się nagle we Vrindavanie, z kwiatem w ręku. Zdawało im się, że osobiście przyszła, aby zobaczyć Krysznę, który jest jej mężem. Z powodu jej niezwykłego piękna nikt nie śmiał jej zatrzymać, dlatego swobodnie weszła do domu Nandy Maharajy. Putana, zabójczyni wielu, wielu małych dzieci, znalazła dziecko Krysznę leżące na małym łóżeczku i od razu spostrzegła, że dziecko to skrywa Swoje niezmierzone moce. Putana pomyślała: "To dziecko jest tak potężne, że może zniszczyć cały ten wszechświat w jednym oka mgnieniu."

Rozumowanie Putany jest bardzo znaczące. Najwyższy Osobowy Bóg, Kryszna, obecny jest w sercu każdej żywej istoty. W Bhagavad-gicie powiedziane jest, iż daje On każdemu niezbędną inteligencję i On również jest sprawcą zapominania. Putana natychmiast uświadomiła sobie, że dziecko które widzi w domu Nandy Maharajy jest Samym Bogiem. Mimo iż leżał On tam jako małe niemowlę, nie znaczyło to, że Jego moc została w jakimś stopniu umniejszona. Teoria materialistów mówiąca, że wielbienie Boga jest antropomorfizmem, nie jest właściwa. Żadna żywa istota nie może stać się Bogiem poprzez jakiś proces medytacji czy też praktykowanie surowych wyrzeczeń. Bóg jest zawsze Bogiem. Kryszna jako niemowlę czy dziecko jest tak kompletny w Sobie, jak w dojrzałej młodości. Teoria Mayavadi utrzymuje, że żywa istota była uprzednio Bogiem, ale obecnie znajduje się pod wpływem mayi. Dlatego mówią, że chociaż nie jest Bogiem teraz, to poprzez usunięcie wpływu mayi ponownie może się Nim stać. Teorii tej nie można jednak zastosować w odniesieniu do maleńkich żywych istot Żywe istoty są maleńkimi cząstkami Najwyższego Osobowego Boga; są one maleńkimi cząstkami, czyli iskrami, najwyższego ognia, ale nie są ogniem oryginalnym, czyli Kryszną. Kryszna jest Najwyższym Osobowym Bogiem, nawet od chwili Swojego pojawienia się w domu Vasudevy i Devaki.

Kryszna okazał naturę małego dziecka i zamknął oczy, tak jak gdyby chciał uniknąć twarzy Putany. To zamknięcie oczu przez Krysznę jest w różny sposób interpretowane i studiowane przez bhaktów. Niektórzy mówią, iż Kryszna zamknął oczy, ponieważ nie chciał widzieć twarzy Putany, która zabiła już tak wiele dzieci, a teraz przyszła, aby zabić Jego. Inni mówią, że oczy Kryszny pokazywały jej coś niezwykłego i po to, aby nie speszyć i nie przestraszyć jej, zamknął Swoje oczy. Jeszcze inni interpretują to w ten sposób: Kryszna pojawił się po to, aby unicestwić demony i chronić Swoich bhaktów, jak oznajmia to Bhagavad-gita: paritranaya sadhunam vinaśaya ca duskrtam. Pierwszym demonem, który miał zostać zabity, była kobieta. Natomiast pisma wedyjskie zabraniają zabijania kobiet, braminów, krów i dzieci. Kryszna zmuszony był zabić Putanę, a ponieważ zabijanie kobiet jest zakazane w śastrach wedyjskich, nie mógł nic na to poradzić i dlatego zamknął oczy. Jeszcze inna interpretacja jest taka, że Kryszna zamknął oczy jedynie dlatego, ponieważ potraktował Putanę jak Swoją niańkę. Putana podeszła do Kryszny, aby podać Mu swoją pierś do ssania. Kryszna jest tak miłosierny, że nawet wiedząc, iż przyszła ona po to, aby Go zabić, potraktował ją jak Swoją niańkę czy też matkę.


Części tego rozdziału:   1   2   3

wstecz Indeks rozdziałów dalej
 
  Redakcja     Współpraca     Kontakt     Newsletter     Statystyki  
| |   Ustaw jako stronę startową   |   Poleć nas znajomemu   |
 
 

Copyright 1999-2019 by Vrinda.Net.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt graficzny i wykonanie Dharani Design.

Vrinda.Net.pl
 
Strona startowa Vedanta OnLine Katalog stron WWW