kryszna, kriszna, hare, reinkarnacja, indie, festiwal, ISKCON, vaisnava, wschód, religia, sekta, joga, bóg, budda, jezus, duchowość, yoga, wegatarianizm, portal, taniec indyjski, kamasutra
    środa, 16 stycznia 2019 
    

Vedanta OnLine

Śrila Prabhupad

Bhagavad-gita

Caitanya Caritamrita

Doskonałe pytania doskonałe odpowiedzi

Gita-mahatmya

Kryszna

Mahabharata

Nauki Królowej Kunti

Nektar Instrukcji

Nektar Oddania

Poza narodzinami
i śmiercią


Prabhupad

Prawda i piękno

Reinkarnacja

Śri Iśopanisad

Śrimad Bhagavata Mahatmya

Śrimad Bhagavatam

Tulasi-mahatmya

W obliczu śmierci

W stronę
samopoznania


Wzniesienie się
do świadomości Kryszny


Złoty Avatar

Źródłem życia
jest życie



Sonda
Czym dla Ciebie jest Hare Kryszna?
Niebezpieczną sektą
Przejściową modą z Ameryki
Grupą nieszkodliwych dziwaków
Jedną z wielu religii
Autentyczną ścieżką prowadzącą do Boga
Nie mam zdania

Powered by PHP

Powered by MySQL


Sotiko - Internet dla Ciebie!


Znalazłeś błąd lub niedziałający link? Napisz do webmastera.
Projekty stron WWW


Bhagavad-gita On-line



Kryszna - Źródło wiecznej przyjemności  

Rozdział 8 – Wizja formy kosmicznej

wstecz Indeks rozdziałów dalej

Części tego rozdziału:   1   2   3   4

Po tym wydarzeniu Vasudeva poprosił swego rodzinnego kapłana, Gargamuniego, aby odwiedził dom Nandy Maharajy i za pomocą astrologicznych obliczeń zbadał przyszłość Kryszny. Gargamuni był wielkim świętym mędrcem mającym za sobą wiele pokut i wyrzeczeń, i był on kapłanem dynastii Yadu. Kiedy Gargamuni przybył do domu Nandy Maharajy, gospodarz przywitał go serdecznie, natychmiast powstając i ze złożonymi rękoma ofiarowując mu swoje wyrazy szacunku. Gorąco powitał Gargamuniego jako tego, który wielbi Najwyższego Osobowego Boga. Ofiarował mu miejsce i przyjął go bardzo ciepło. Zwracając się do niego bardzo uprzejmie, powiedział: "Mój drogi braminie, przychodzisz do nas tylko w tym celu, aby nas oświecić. Zawsze zajęci obowiązkami domowymi, zapominamy o naszym prawdziwym obowiązku: samorealizacji. A ty zjawiasz się tutaj, aby oświecić nas w życiu duchowym. Nie masz innego celu w odwiedzaniu osób pochłoniętych życiem rodzinnym." W rzeczywistości osoba święta albo brahmana (bramin) nie ma żadnego interesu w odwiedzaniu rodzin, które zajęte są liczeniem dolarów i centów. Jeśli zapytać: "Dlaczego głowy rodzin nie udają się do świętych osób po oświecenie?", to odpowiedź na to jest taka, że są oni ubogiego serca. Na ogół uważają, że ich sprawy rodzinne są ich pierwszym i najważniejszym obowiązkiem, a samorealizacja, czyli postęp w wiedzy duchowej, jest rzeczą drugorzędną. I tylko z powodu współczucia święte osoby i bramini osobiście udają się do ich domów.

Nanda Maharaja zwrócił się do Gargamuniego jako do jednego z większych autorytetów w astrologii. Na podstawie odpowiednich obliczeń nauka ta może przepowiadać różne zjawiska astronomiczne, jak zaćmienie słońca i księżyca, i dzięki tej nauce można też bardzo wyraźnie poznać przyszłość. Gargamuni był ekspertem w tej dziedzinie. Dzięki znajomości tej nauki mógł on powiedzieć danej osobie, jakie było jej działanie w żywotach poprzednich, i jakie będą skutki tych jej przeszłych czynów w życiu obecnym.

Nanda Maharaja również nazwał Gargamuniego najlepszym z braminów. Braminem jest ta osoba, która jest biegła w nauce o Najwyższym. Kto natomiast nie posiada tej wiedzy o Najwyższym Absolucie, ten nie może być uważany za brahmana. Dokładnie określa się taką osobę brahmavidam, co znaczy, że zna ona doskonale Najwyższego. Doskonały brahmana jest zdolny do prowadzenia ceremonii reformacyjnych dla klas niższych – mianowicie ksatriyów i vaiśyów. Śudrowie natomiast nie poddają się żadnym takim obrzędom reformacyjnym. Bramin uważany jest za mistrza duchowego albo kapłana dla ksatriyów i vaiśyów. Nanda Maharaja był vaiśyą i przyjął Gargamuniego jako bramina pierwszej klasy. Dlatego przyprowadził do niego swoich dwóch przybranych synów – mianowicie Krysznę i Balaramę – w celu oczyszczenia. Uważał on, że nie tylko Ci chłopcy, ale wszystkie ludzkie istoty powinny tuż po narodzinach przyjąć na mistrza duchowego wykwalifikowanego bramina.

Na tę prośbę Gargamuni odpowiedział: "Vasudeva posłał mnie tutaj, abym poprowadził ceremonię reformacyjną dla tych chłopców, a szczególnie dla Kryszny. Jestem ich kapłanem rodzinnym i przypadkiem wiem, że Kryszna jest synem Devaki." Dzięki kalkulacjom astrologicznym Gargamuni dobrze orientował się, że Kryszna jest synem Devaki, ale znajduje się pod opieką Nandy Maharajy. Natomiast Nanda Maharaja nie był świadomy tego faktu. Pośrednio Gargamuni poinformował go więc, że zarówno Kryszna, jak i Balarama są synami Vasudevy. Balarama znany był jako syn Vasudevy, jako że Jego matka Rohini była żoną Vasudevy, ale Nanda Maharaja nie wiedział nic o Krysznie. Pośrednio więc Gargamuni wyjawił fakt, że Kryszna jest synem Devaki. Ostrzegł również Nandę, że jeśli urządzi dla chłopców ceremonię reformacyjną, wtedy Kamsa, który jest z natury bardzo grzeszny, dowie się, że Kryszna jest synem Vasudevy i Devaki. Według kalkulacji astrologicznych Devaki nie mogła urodzić dziewczynki, chociaż każdy myślał, że jej ósme dziecko było dziewczynką. W ten sposób Gargamuni dał do zrozumienia Nandzie, że dziewczynka narodziła się z Yaśody, a Kryszna z Devaki, i następnie dzieci te zostały zamienione. Ta dziewczynka, czyli Durga, również poinformowała Kamsę, że dziecko które go zabije już narodziło się gdzieś indziej. Gargamuni oznajmił: "Jeśli nadam twojemu dziecku imię i jeśli spełni Ono przepowiednię dziewczynki, to może się zdarzyć, że ten grzeszny demon przybędzie tutaj i zabije dziecko tuż po ceremonii. A ja nie chcę być odpowiedzialny za wszystkie wynikłe z tego kłopoty."

Usłyszawszy te słowa Gargamuniego, Nanda Maharaja odpowiedział: "Jeśli istnieje takie niebezpieczeństwo, to lepiej nie planować żadnej wystawnej ceremonii nadania imienia. Poprzestańmy wobec tego na intonowaniu hymnów wedyjskich i procesie oczyszczającym. Należymy do klasy podwójnie urodzonych, więc chcę skorzystać z twojej obecności tutaj. Proszę poprowadź tę ceremonię bez żadnej zewnętrznej pompy. Tak oto Nanda Maharaja zmuszony został do zachowania ceremonii nadania imienia w tajemnicy, ale ciągle (nie zważając na zaistniałą sytuację) pragnął, aby Gargamuni dokonał obrzędu.


Części tego rozdziału:   1   2   3   4

wstecz Indeks rozdziałów dalej
 
  Redakcja     Współpraca     Kontakt     Newsletter     Statystyki  
| |   Ustaw jako stronę startową   |   Poleć nas znajomemu   |
 
 

Copyright 1999-2019 by Vrinda.Net.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt graficzny i wykonanie Dharani Design.

Vrinda.Net.pl
 
Strona startowa Vedanta OnLine Katalog stron WWW