kryszna, kriszna, hare, reinkarnacja, indie, festiwal, ISKCON, vaisnava, wschód, religia, sekta, joga, bóg, budda, jezus, duchowość, yoga, wegatarianizm, portal, taniec indyjski, kamasutra
    poniedziałek, 27 maja 2019 
    

Vedanta OnLine

Śrila Prabhupad

Bhagavad-gita

Caitanya Caritamrita

Doskonałe pytania doskonałe odpowiedzi

Gita-mahatmya

Kryszna

Mahabharata

Nauki Królowej Kunti

Nektar Instrukcji

Nektar Oddania

Poza narodzinami
i śmiercią


Prabhupad

Prawda i piękno

Reinkarnacja

Śri Iśopanisad

Śrimad Bhagavata Mahatmya

Śrimad Bhagavatam

Tulasi-mahatmya

W obliczu śmierci

W stronę
samopoznania


Wzniesienie się
do świadomości Kryszny


Złoty Avatar

Źródłem życia
jest życie



Sonda
Czym dla Ciebie jest Hare Kryszna?
Niebezpieczną sektą
Przejściową modą z Ameryki
Grupą nieszkodliwych dziwaków
Jedną z wielu religii
Autentyczną ścieżką prowadzącą do Boga
Nie mam zdania

Powered by PHP

Powered by MySQL


Sotiko - Internet dla Ciebie!


Znalazłeś błąd lub niedziałający link? Napisz do webmastera.
Konto w domenie vrinda.net.pl


Caitanya Caritamrita On-line



Kryszna - Źródło wiecznej przyjemności  

Rozdział 22 – Kradzież ubrań pasterek gopi

wstecz Indeks rozdziałów dalej

Części tego rozdziału:   1   2   3

W cywilizacji wedyjskiej niezamężne dziewczęta od dziesiątego do czternastego roku życia miały czcić albo Pana Śivę, albo Durgę, jeśli chciały dostać dobrego męża. Ale niezamężne dziewczęta Vrindavany już zostały zauroczone pięknem Kryszny. Jednakże na początku sezonu hemanta (czyli tuż przed zimą), zaangażowane były one w wielbienie bogini Durgi. Pierwszy miesiąc hemanta nazywany jest Agrahayana (październik-listopad), i w tym to czasie wszystkie niezamężne gopi Vrindavany zaczęły oddawać cześć bogini Durdze, złożywszy wcześniej odpowiednie śluby. Najpierw spożywały havisayannę, pewien rodzaj pożywienia przygotowywany poprzez gotowanie dahlu mung z ryżem, bez żadnych przypraw ani kurkumy. Według zaleceń wedyjskich tego rodzaju pożywienie powinno być spożywane w celu oczyszczenia ciała przed przystąpieniem do ceremonii rytualistycznych. Wszystkie niezamężne gopi zwykły codziennie, po porannej kąpieli w Yamunie, czcić boginię Katyayani. Katyayani jest innym imieniem Durgi. Katyayani jest czczona poprzez ulepienie lalki z piasku i ziemi znad brzegu Yamuny. Pisma wedyjskie informują, że bóstwo może zostać zrobione z różnego rodzaju elementów materialnych. Może to być malunek albo statuetka zrobiona z metalu, kamieni szlachetnych, drzewa, ziemi lub kamieni, albo też czciciel może wyobrazić sobie bóstwo w swoim sercu. Mayavadi uważa wszystkie takie formy bóstwa za urojenia, ale literatura wedyjska przyjmuje je za identyczne z Panem albo z odpowiednim półbogiem.

Niezamężne gopi zwykły przygotowywać bóstwo Durgi i następnie czcić je, używając do tego papki candana, girland, kadzideł i wszelkiego rodzaju ziaren, owoców i gałązek różnych roślin. Po złożeniu takich ofiar zwykle prosi się o jakieś błogosławieństwo. Niezamężne dziewczęta zwykły modlić się z wielkim oddaniem do bogini Katyayani, zwracając się do niej w ten sposób: "O najwyższa wieczna energio Najwyższego Osobowego Boga, O najwyższa siło mistyczna, najwyższa kontrolerko tego materialnego świata, O bogini, prosimy, bądź łaskawa dla nas i doprowadź do naszego małżeństwa z synem Nandy Maharajy, Kryszną." Vaisnavowie na ogół nie wielbią żadnych półbogów. Śrila Narottama dasa Thakur ściśle zabronił wszelkiego kultu półbogów tym, którym zależy na postępie w czystej służbie oddania. Jednakże gopi, których oddanie dla Kryszny jest poza wszelkim porównaniem, czciły Durgę. Czciciele półbogów czasami powołują się na to, że gopi również czciły Durgę, ale musimy wiedzieć, jaki był cel tych dziewcząt. Ludzie na ogół wielbią Durgę dla jakichś materialnych korzyści. Tutaj jednakże gopi modliły się do bogini o to, aby pomogła im stać się żonami Kryszny. Wyjaśnienie tego jest takie, że jeśli Kryszna jest celem działania, bhakta może stosować jakiekolwiek środki do osiągnięcia tego celu. Gopi mogły przyjąć każdą metodę dla zadowolenia Kryszny lub służenia Mu. Było to niezwykłą cechą gopi. Przez cały miesiąc czciły więc Durgę, pragnąc Krysznę za męża. Każdego dnia modliły się o to, aby syn Nandy Maharajy, Kryszna, został ich mężem.

Gopi zwykły chodzić nad brzeg Yamuny i kąpać się w rzece wcześnie rano. Zbierały się razem i trzymając się za ręce i głośno śpiewając o cudownych rozrywkach Kryszny, udawały się nad rzekę. Wśród kobiet i dziewcząt w Indiach panuje taki stary zwyczaj, że kiedy kąpią się w rzece, układają swoje ubrania na brzegu i wchodzą do wody zupełnie nagie. Do tej części rzeki, gdzie kąpiel biorą kobiety i dziewczęta, mężczyźni mają ściśle zabroniony dostęp i zwyczaj ten jest nadal podtrzymywany. Najwyższy Osobowy Bóg, znając umysły niezamężnych młodych gopi, obdarzył je pożądanym przez nie celem. Modliły się o to, by Kryszna został ich mężem, więc Kryszna chciał spełnić to ich pragnienie.

Pod koniec tego miesiąca Kryszna pojawił się "na scenie" razem ze Swoimi przyjaciółmi. Jednym z imion Kryszny jest Yogeśvara, czyli mistrz wszystkich sił mistycznych. Poprzez praktykowanie medytacji yogin może znać doznania psychiczne innych ludzi, więc Kryszna niewątpliwie znał pragnienia gopi. Zjawiwszy się nagle nad rzeką, Kryszna natychmiast zebrał ubrania wszystkich gopi, wdrapał się na pobliskie drzewo i uśmiechając się zaczął mówić do nich w następujący sposób.

"Moje drogie dziewczęta", powiedział. "Proszę podchodźcie tutaj po kolei i proście o swoje ubrania, a wtedy będziecie mogły je zabrać. Ja nie żartuję. Po prostu mówię prawdę. Nie mam zamiaru żartować z wami, gdyż przez cały miesiąc przestrzegałyście zasad, wielbiąc boginię Katyayani. Proszę nie przychodźcie tylko wszystkie naraz. Podchodźcie pojedynczo. Chcę zobaczyć każdą z was w pełnej krasie, gdyż wszystkie macie cienkie kibicie. Prosiłem, abyście podchodziły pojedynczo. Teraz, proszę, uczyńcie tak, jak powiedziałem."

Kiedy dziewczęta w wodzie usłyszały żartobliwe słowa Kryszny, zaczęły patrzeć na siebie i uśmiechać się. Rade były słyszeć taką prośbę Kryszny, ponieważ już się w Nim kochały. Patrzyły na siebie, ale nie mogły wyjść z wody, wstydząc się swojej nagości. Ponieważ już od dłuższego czasu pozostawały w wodzie, zaczynały drżeć z zimna, jednakże po usłyszeniu miłych i żartobliwych słów Govindy, umysły ich wzruszyły się od wielkiej radości. Zaczęły mówić do Kryszny: "Drogi synu Nandy Maharajy, prosimy nie żartuj z nami w ten sposób. Nie bądź dla nas tak surowy. Jako syn Nandy Maharajy, jesteś bardzo szanowanym chłopcem i jesteś nam bardzo drogi, ale nie powinieneś żartować z nami w taki sposób, gdyż wszystkie już drżymy z zimna. Bądź tak dobry i oddaj nam natychmiast nasze ubrania, w przeciwnym razie będziemy cierpieć." Następnie zaczęły zwracać się do Kryszny z wielką pokorą. "Drogi Śyamasundaro, jesteśmy wszystkie Twoimi wiecznymi sługami. Cokolwiek nam rozkażesz, musimy wykonać bez wahania, ponieważ uważamy to za nasz religijny obowiązek. Ale jeśli będziesz upierał się przy tej Swojej propozycji, której nie możemy spełnić, wtedy będziemy zmuszone udać się do Nandy Maharajy, aby poskarżyć się na Ciebie. A jeśli Nanda Maharaja nie przedsięweźmie żadnych kroków, wtedy powiadomimy Króla Kamsę o Twoim niecnym zachowaniu."


Części tego rozdziału:   1   2   3

wstecz Indeks rozdziałów dalej
 
  Redakcja     Współpraca     Kontakt     Newsletter     Statystyki  
| |   Ustaw jako stronę startową   |   Poleć nas znajomemu   |
 
 

Copyright 1999-2019 by Vrinda.Net.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt graficzny i wykonanie Dharani Design.

Vrinda.Net.pl
 
Strona startowa Vedanta OnLine Katalog stron WWW