kryszna, kriszna, hare, reinkarnacja, indie, festiwal, ISKCON, vaisnava, wschód, religia, sekta, joga, bóg, budda, jezus, duchowość, yoga, wegatarianizm, portal, taniec indyjski, kamasutra
    wtorek, 19 marca 2019 
    

Vedanta OnLine

Śrila Prabhupad

Bhagavad-gita

Caitanya Caritamrita

Doskonałe pytania doskonałe odpowiedzi

Gita-mahatmya

Kryszna

Mahabharata

Nauki Królowej Kunti

Nektar Instrukcji

Nektar Oddania

Poza narodzinami
i śmiercią


Prabhupad

Prawda i piękno

Reinkarnacja

Śri Iśopanisad

Śrimad Bhagavata Mahatmya

Śrimad Bhagavatam

Tulasi-mahatmya

W obliczu śmierci

W stronę
samopoznania


Wzniesienie się
do świadomości Kryszny


Złoty Avatar

Źródłem życia
jest życie



Sonda
Czym dla Ciebie jest Hare Kryszna?
Niebezpieczną sektą
Przejściową modą z Ameryki
Grupą nieszkodliwych dziwaków
Jedną z wielu religii
Autentyczną ścieżką prowadzącą do Boga
Nie mam zdania

Powered by PHP

Powered by MySQL


Sotiko - Internet dla Ciebie!


Znalazłeś błąd lub niedziałający link? Napisz do webmastera.
Konto w domenie vrinda.net.pl


Gita Mahatmya On-line



Kryszna - Źródło wiecznej przyjemności  

Rozdział 24 – Wielbienie Wzgórza Govardhana

wstecz Indeks rozdziałów dalej

Części tego rozdziału:   1   2   3

Wkrótce po tym zdarzeniu, kiedy to Kryszna i Balarama mieli do czynienia z braminami zbytnio uwikłanymi w pełnienie ofiar wedyjskich, zauważyli Oni, że pasterze również przygotowują podobną ofiarę w celu zadowolenia Indry, Króla niebios, który jest odpowiedzialny za dostarczanie wody. Jak oznajmia Caitanya-caritamrta, bhakta Kryszny ma mocną i niewzruszoną wiarę w to, że samo zaangażowanie w świadomość Kryszny i transcendentalną służbę miłości dla Kryszny uwalnia go od wszelkich innych zobowiązań. Czysty bhakta Kryszny nie musi spełniać żadnych rytualistycznych ofiar polecanych przez Vedy i nie musi też wielbić żadnych półbogów. Jeśli ktoś jest bhaktą Kryszny, to znaczy, że ma już za sobą wszelkiego rodzaju rytuały wedyjskie i wszelkiego rodzaju kult półbogów. Samo pełnienie rytualistycznych ofiar wedyjskich czy wielbienie półbogów nie pomaga w rozwinięciu służby oddania dla Kryszny. Ale ten, kto całkowicie zaangażowany jest w służbę dla Pana, ten już spełnił wszystkie zalecenia wedyjskie.

Będąc we Vrindavanie, Kryszna nakazał Swoim bhaktom zarzucenie wszystkich takich czynności, albowiem zależało Mu na tym, aby ustanowić wyłączność służby oddania. Kryszna, będąc wszechwiedzącą Osobą Boga, wiedział, że pasterze przygotowują ofiarę dla Indry, ale mając na względzie etykietę, z wielką pokorą i szacunkiem zaczął zadawać pytania starszym osobom, takim jak Nanda Maharaja i inni.

Kryszna zapytał Swojego ojca: "Mój drogi ojcze, czyżby przygotowywano jakąś wielką ofiarę? Jaki jest rezultat takiej ofiary i dla kogo jest ona przeznaczona? W jaki sposób spełnia się taką ofiarę? Czy będziesz tak dobry i powiesz Mi o tym? Bardzo jestem ciekaw tej procedury, więc proszę, wytłumacz Mi cel tej ofiary." Jego ojciec, Nanda Maharaja, nie odpowiedział jednak nic na zapytania Kryszny, uważając, że tak młody chłopiec nie będzie w stanie zrozumieć zawiłości spełniania tej yajny. Kryszna jednakże nie dawał za wygraną: "Mój drogi ojcze, osoby liberalne i święte nie mają żadnych sekretów. Nie uważają nikogo za wroga czy przyjaciela, ponieważ zawsze są szczere ze wszystkimi. A nawet ci, którzy nie są tak liberalni, nie powinni mieć sekretów przed członkami rodziny i przyjaciółmi, chociaż mogą zachowywać tajemnice przed nieprzyjaciółmi. Dlatego nie powinieneś mieć żadnych tajemnic przede Mną. Wszyscy zaangażowani są w materialne działanie przynoszące korzyści. Niektórzy wiedzą na czym polega takie działanie i znają jego skutki, a niektórzy oddają się takim czynom, nie znając ani ich celu, ani rezultatów. Osoba, która działa z pełną wiedzą, otrzymuje cały rezultat. Ten natomiast, kto działa bez wiedzy, nie otrzymuje tak doskonałego rezultatu. Dlatego proszę, powiedz Mi o celu tej ofiary, którą masz zamiar spełniać. Czy jest to zgodne z zaleceniami wedyjskimi? Albo może jest to tylko ludowy zwyczaj? Opowiedz Mi szczegółowo o tej ofierze."

Po wysłuchaniu tych pytań Kryszny, Nanda Maharaja odpowiedział: "Mój drogi chłopcze, ta ceremonia jest mniej lub bardziej tradycją. Ponieważ deszcze padają dzięki łasce Króla Indry, a chmury są jego reprezentantami, i ponieważ woda ma tak wielkie znaczenie w naszym życiu, musimy okazać pewną wdzięczność kontrolerowi deszczu, Maharajy Indrze. Urządzamy tę ceremonię dla zadowolenia Pana Indry, ponieważ łaskawie zesłał nam chmury, które obficie zrosiły nasze uprawy. Woda jest rzeczą bardzo ważną. Bez wody nie możemy uprawiać ziemi ani produkować zbóż. Nie możemy żyć bez deszczu. Jest on potrzebny do pomyślnego spełniania ceremonii religijnych, dla rozwoju ekonomicznego i ostatecznie wyzwolenia. Dlatego nie powinniśmy zarzucać tego tradycyjnego zwyczaju. Jeśli ktoś nie dopełnia tej ofiary, owładnięty rządzą, chciwością albo strachem, to takie niedbalstwo nie kończy się niczym dobrym dla niego."

Po wysłuchaniu tego, Kryszna, Najwyższy Osobowy Bóg, przemówił w obecności Swojego ojca i wszystkich mieszkańców Vrindavany w taki sposób, aby rozzłościć Króla niebios, Indrę. Zaproponował im więc, aby zaniechali tej ofiary. Miał On podwójny powód do tego, aby odwieść ich od spełniania tej ofiary mającej zadowolić Indrę. Po pierwsze, jak oznajmia Bhagavad-gita, nie ma potrzeby wielbienia półbogów dla postępu materialnego. Wszystkie rezultaty płynące z wielbienia półbogów są krótkotrwałe, a tylko ludzie o małej inteligencji zainteresowani są krótkotrwałymi efektami. Po drugie, wszystkie korzyści czerpane z wielbienia półbogów otrzymuje się właściwie za pozwoleniem Najwyższego Osobowego Boga. Bhagavad-gita wyraźnie oznajmia: mayaiva vihitan hi tan. Wszystkie łaski, jakie otrzymujemy od półbogów, są w rzeczywistości darem Najwyższego Osobowego Boga. Nikt nie może obdarzyć innych łaskami bez zezwolenia Najwyższego Osobowego Boga. Ale czasami, pod wpływem materialnej natury, półbogowie stają się zbyt nadęci. Uważając siebie za wszystko, starają się zapomnieć o supremacji Najwyższego Osobowego Boga. Śrimad-Bhagavatam wyraźnie oznajmia, że w tym przypadku Kryszna chciał rozgniewać Króla Indrę. Celem przyjścia Kryszny było unicestwienie demonów i ochrona bhaktów. Król Indra był z pewnością bhaktą, nie demonem, ale ponieważ był on zbyt nadęty dumą, Kryszna chciał dać mu nauczkę. Najpierw miał więc zamiar rozzłościć Indrę, poprzez wstrzymanie Indra Pujy, do której przygotowywali się pasterze Vrindavany.


Części tego rozdziału:   1   2   3

wstecz Indeks rozdziałów dalej
 
  Redakcja     Współpraca     Kontakt     Newsletter     Statystyki  
| |   Ustaw jako stronę startową   |   Poleć nas znajomemu   |
 
 

Copyright 1999-2019 by Vrinda.Net.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt graficzny i wykonanie Dharani Design.

Vrinda.Net.pl
 
Strona startowa Vedanta OnLine Katalog stron WWW