kryszna, kriszna, hare, reinkarnacja, indie, festiwal, ISKCON, vaisnava, wschód, religia, sekta, joga, bóg, budda, jezus, duchowość, yoga, wegatarianizm, portal, taniec indyjski, kamasutra
    wtorek, 19 marca 2019 
    

Vedanta OnLine

Śrila Prabhupad

Bhagavad-gita

Caitanya Caritamrita

Doskonałe pytania doskonałe odpowiedzi

Gita-mahatmya

Kryszna

Mahabharata

Nauki Królowej Kunti

Nektar Instrukcji

Nektar Oddania

Poza narodzinami
i śmiercią


Prabhupad

Prawda i piękno

Reinkarnacja

Śri Iśopanisad

Śrimad Bhagavata Mahatmya

Śrimad Bhagavatam

Tulasi-mahatmya

W obliczu śmierci

W stronę
samopoznania


Wzniesienie się
do świadomości Kryszny


Złoty Avatar

Źródłem życia
jest życie



Sonda
Czym dla Ciebie jest Hare Kryszna?
Niebezpieczną sektą
Przejściową modą z Ameryki
Grupą nieszkodliwych dziwaków
Jedną z wielu religii
Autentyczną ścieżką prowadzącą do Boga
Nie mam zdania

Powered by PHP

Powered by MySQL


Sotiko - Internet dla Ciebie!


Znalazłeś błąd lub niedziałający link? Napisz do webmastera.
Konto w domenie vrinda.net.pl


Bhagavad-gita On-line



Kryszna - Źródło wiecznej przyjemności  

Rozdział 32 – Opis tańca rasa

wstecz Indeks rozdziałów dalej

Części tego rozdziału:   1   2   3   4   5

Słowa Najwyższego Osobowego Boga, Kryszny, usiłującego je uspokoić, zadowoliły gopi. I nie tylko poprzez słuchanie Jego słów, ale również przez dotykanie rąk i nóg Najwyższego Osobowego Boga, całkowicie zostały uleczone z wszelkiego cierpienia, którego powodem była Jego nieobecność. Wkrótce potem Najwyższy Osobowy Bóg zaczął Swój taniec rasa. Kiedy ktoś tańczy pośród wielu dziewcząt, taniec ten nazywany jest rasa. Więc Kryszna zaczął tańczyć pomiędzy najpiękniejszymi i najbardziej szczęśliwymi dziewczętami we wszystkich trzech światach. Gopi Vrindavany, które były tak przywiązane do Niego, tańczyły z Kryszną ręka w rękę, noga w nogę.

Taniec rasa nigdy nie powinien być porównywany do żadnego rodzaju tańca materialnego, takiego jak taniec balowy czy jakikolwiek taniec towarzyski. Taniec rasa jest tańcem całkowicie duchowym. Aby potwierdzić ten fakt, Kryszna, najwyższy mistyk, rozwinął się w wiele form i stał u boku każdej gopi. Kładąc Swoje ręce na ramionach gopi znajdujących się po obu Jego stronach, zaczął tańczyć pośrodku nich. Mistyczne ekspansje Kryszny nie zostały dostrzeżone przez gopi, ponieważ każda z nich widziała jednego Krysznę przed sobą. Każda gopi myślała, że Kryszna tańczy jedynie z nią. Ponad tą wspaniałą sceną unosiło się w powietrzu wiele samolotów z mieszkańcami planet niebiańskich, którzy chcieli być świadkami tego niezwykłego tańca Kryszny z pasterkami gopi. Gandharvowie i Kinnarowie zaczęli śpiewać i wraz ze swoimi żonami zaczęli obrzucać tancerzy kwiatami.

Kiedy gopi i Kryszna tańczyli razem, brzęczenie i dzwonienie ich dzwoneczków, ornamentów i bransolet, tworzyło bardzo radosną muzykę. Zdawało się, że Kryszna jest zielono-szafirowym medalionem pośrodku złotego naszyjnika wysadzanego drogocennymi kamieniami. Podczas tego tańca, zarówno Kryszna jak i gopi, ukazali swoje niezwykłe cielesne cechy. Ruchy ich nóg, rąk, brwi, uśmiechy, ruchy piersi gopi i ich szat, ich kolczyki, policzki, ich włosy ozdobione kwiatami – kiedy tańczyli, to wszystko razem zdawało się być jak chmury, grzmoty, błyskawice i śnieg. Cechy cielesne Kryszny zdawały się być podobne grupie chmur, ich pieśni były jak grzmoty piorunów, piękno gopi podobne było błyskawicom na niebie, a krople potu widoczne na ich twarzach podobne były do padającego śniegu. W ten sposób zarówno Kryszna jak i gopi całkowicie zaangażowali się w taniec.

Szyje gopi zaczerwieniły się z powodu ich pragnienia coraz większego cieszenia się Kryszną. Aby je zadowolić, Kryszna zaczął klaskać w ręce w rytm ich śpiewu. W rzeczywistości cały świat przepełniony jest śpiewem Kryszny, ale śpiew ten jest w różny sposób postrzegany przez różne typy żywych istot. Potwierdza to Bhagavad-gita: ye yatha mam prapadyante. Kryszna tańczy i tańczy każda żywa istota, ale jest różnica pomiędzy tańcem w świecie duchowym i w świecie materialnym. Wyrażone to zostało przez autora Caitanya-caritamrta, który mówi, że mistrzem tańca jest Kryszna, a każdy jest Jego sługą. Każdy stara się imitować taniec Kryszny. Ci, którzy są rzeczywiście w świadomości Kryszny, właściwie reagują na taniec Kryszny: nie starają się tańczyć niezależnie. Ale osoby będące w świecie materialnym usiłują imitować Krysznę jako Najwyższego Osobowego Boga. Żywe istoty tańczą w rytm mayi Kryszny i myślą, że są równe Krysznie. Ale nie jest to faktem. W świadomości Kryszny nie ma takiego nieporozumienia, gdyż osoba świadoma Kryszny wie, że Kryszna jest najwyższym panem, a wszyscy inni są Jego sługami. Należy tańczyć dla zadowolenia Kryszny, nie zaś po to, by Go naśladować lub by stać się równym Najwyższemu Osobowemu Bogu. Gopi chciały zadowolić Krysznę i dlatego, kiedy Kryszna śpiewał, odpowiadały na ten śpiew i zachęcały Go, mówiąc: "Brawo, brawo." Czasami same śpiewały piękne melodie, aby sprawić Mu przyjemność, a On odpowiadał pochwałami na ten ich śpiew.

Kiedy niektóre z gopi zmęczyły się już tańcem i ruchami swoich ciał, kładły ręce na ramionach Śri Kryszny. Włosy ich rozplatały się, a kwiaty z ich głów spadały na ziemię. Kiedy położyły ręce na ramionach Kryszny, zauroczył je zapach Jego ciała, który emanował z lotosu i innych kwiatów, oraz sandałowego kosmetyku. Przepełniły się miłością do Niego i zaczęły wymieniać z Nim pocałunki. Niektóre gopi dotykały policzkiem policzka Kryszny, a Kryszna oddawał im żuty przez Siebie orzech betel, który wymieniali następnie z wielką przyjemnością poprzez pocałunki. Poprzez przyjęcie tego betelu, gopi uczyniły postęp duchowy.

Po długim tańcu i śpiewach, gopi zaczynały odczuwać zmęczenie. I aby ulżyć swojemu zmęczeniu, brały one rękę Śri Kryszny, który tańczył za nimi, i kładły ją na swoich nabrzmiałych piersiach. Ręka Kryszny, jak również piersi gopi są wiecznie pomyślne i dlatego, kiedy zostały połączone razem, wszyscy oni doznali duchowego wzlotu. Gopi były tak bardzo rade z towarzystwa Kryszny, męża bogini fortuny, że zapomniały o tym, że ich mężowie istnieją na świecie. Obejmowane ramionami Kryszny, tańcząc i śpiewając z Nim, zapomniały o wszystkim. Śrimad-Bhagavatam w ten sposób opisuje piękno gopi, kiedy tańczyły one razem z Kryszną. We włosach ponad uszami upięte miały kwiaty lotosu, a twarze ich udekorowane były sandałowym kosmetykiem. Ciała ich zdobiły znaki tilaka, a na ustach miały krople potu. Tańcząc, dzwoniły bransoletami i dzwoneczkami przytroczonymi do swoich kostek, a kwiaty z ich włosów opadały do lotosowych stóp zadowolonego Kryszny.


Części tego rozdziału:   1   2   3   4   5

wstecz Indeks rozdziałów dalej
 
  Redakcja     Współpraca     Kontakt     Newsletter     Statystyki  
| |   Ustaw jako stronę startową   |   Poleć nas znajomemu   |
 
 

Copyright 1999-2019 by Vrinda.Net.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt graficzny i wykonanie Dharani Design.

Vrinda.Net.pl
 
Strona startowa Vedanta OnLine Katalog stron WWW