kryszna, kriszna, hare, reinkarnacja, indie, festiwal, ISKCON, vaisnava, wschód, religia, sekta, joga, bóg, budda, jezus, duchowość, yoga, wegatarianizm, portal, taniec indyjski, kamasutra
    poniedziałek, 27 maja 2019 
    

Vedanta OnLine

Śrila Prabhupad

Bhagavad-gita

Caitanya Caritamrita

Doskonałe pytania doskonałe odpowiedzi

Gita-mahatmya

Kryszna

Mahabharata

Nauki Królowej Kunti

Nektar Instrukcji

Nektar Oddania

Poza narodzinami
i śmiercią


Prabhupad

Prawda i piękno

Reinkarnacja

Śri Iśopanisad

Śrimad Bhagavata Mahatmya

Śrimad Bhagavatam

Tulasi-mahatmya

W obliczu śmierci

W stronę
samopoznania


Wzniesienie się
do świadomości Kryszny


Złoty Avatar

Źródłem życia
jest życie



Sonda
Czym dla Ciebie jest Hare Kryszna?
Niebezpieczną sektą
Przejściową modą z Ameryki
Grupą nieszkodliwych dziwaków
Jedną z wielu religii
Autentyczną ścieżką prowadzącą do Boga
Nie mam zdania

Powered by PHP

Powered by MySQL


Sotiko - Internet dla Ciebie!


Znalazłeś błąd lub niedziałający link? Napisz do webmastera.
Projekty stron WWW


Archiwum periodyków Vaisnava



Kryszna - Źródło wiecznej przyjemności  

Rozdział 39 – Modlitwy Akrury

wstecz Indeks rozdziałów dalej

Części tego rozdziału:   1   2

Akrura ofiarował Panu następujące modlitwy: "Mój drogi Panie, składam Tobie pełne uszanowania pokłony, ponieważ Ty jesteś najwyższą przyczyną wszystkich przyczyn i oryginalną, niewyczerpaną Osobą, Narayanem. Z Twojego pępka wyrasta kwiat lotosu i na tym kwiecie rodzi się Brahma, stworzyciel tego wszechświata. Ponieważ Brahma jest przyczyną tego wszechświata, Ty jesteś przyczyną wszystkich przyczyn. Wszystkie elementy tej manifestacji kosmicznej – ziemia, woda, ogień, powietrze, eter, ego i totalna energia materialna, jak również natura, energia marginalna, żywe istoty, umysł, zmysły, przedmioty zmysłów i półbogowie, którzy kierują sprawami tego wszechświata – wszystko to zostało stworzone z Twojego ciała. Ty jesteś Duszą Najwyższą wszystkiego, ale nikt nie zna Twojej transcendentalnej formy. Każdy w tym materialnym świecie znajduje się pod wpływem trzech sił natury. Nawet półbogowie, tacy jak Pan Brahma, przykryci przez wpływ materialnej natury, nie znają dokładnie Twojego transcendentalnego istnienia poza tą kosmiczną manifestacją trzech sił materialnej natury. Wielcy mędrcy i mistycy wielbią Ciebie jako Najwyższego Osobowego Boga, oryginalne źródło wszystkich żywych istot, całej kosmicznej manifestacji i wszystkich półbogów. Wielbią Ciebie jako Tego, który zawiera w Sobie wszystko. Niektórzy z uczonych braminów również czczą Cię poprzez rytualistyczne ceremonie Rig-vedy. Spełniają różnego rodzaju ofiary, kierując je do różnych półbogów. Są też inni, którzy czczą transcendentalną wiedzę. Osoby takie osiągnęły spokój i pragną porzucić wszelkiego rodzaju działanie materialne. Pragnąc znaleźć Ciebie, angażują się w poszukiwania filozoficzne znane jako jnana-yoga.

"Są również bhaktowie znani jako Bhagavatas, którzy wielbią Ciebie jako Najwyższego Osobowego Boga. Po odpowiednim wprowadzeniu w metodę Pancaratra, dekorują swoje ciała tilakiem i angażują się w wielbienie Twoich różnych form Visnu murti. Są również inni, znani jako Śivaici, uczniowie różnych acaryów, którzy wielbią Ciebie w postaci Pana Śivy."

Bhagavad-gita oznajmia, że wielbienie półbogów jest również pośrednio czczeniem Najwyższego Pana. Ale taki kult nie jest ortodoksyjny, ponieważ godnym uwielbienia Panem jest Najwyższy Osobowy Bóg, Narayana. Półbogowie tacy jak Brahma i Śiva są inkarnacjami cech materialnych, które są również emanacjami z ciała Narayany. W rzeczywistości nikt nie istniał przed stworzeniem poza Narayaną, Najwyższym Osobowym Bogiem. Kult półbogów nie stoi więc na tym samym poziomie co kult Narayany.

Akrura powiedział: "Chociaż umysły tych, którzy wielbią półbogów, skupione są na określonym półbogu, to ponieważ Ty jesteś Duszą Najwyższą wszystkich żywych istot, łącznie z półbogami, cześć oddawana półbogom pośrednio dotyczy Ciebie. Czasami małym potokom, spływającym z gór podczas pory deszczowej, nie udaje się dotrzeć do morza; niektóre docierają tam, a inne nie. Podobnie, czciciele półbogów mogą dotrzeć do Ciebie, albo i nie. Nie ma na to gwarancji. Sukces ich zależy od siły ich oddania."

Według zasad wedyjskich, jeśli ktoś czci określonego półboga, również spełnia on pewien rytuał dla Narayany, Yajneśvary, gdyż, jak wspomina o tym Bhagavad-gita, półbogowie nie mogą spełnić pragnień swoich czcicieli bez przyzwolenia Narayany, czyli Kryszny. Dokładnie zostało to sformułowane w Bhagavad-gicie w ten sposób: mayaiva vihitan hi tan, co oznacza, że półbogowie mogą obdarzać pewnymi łaskami tylko wtedy, jeśli zostaną upełnomocnieni do tego przez Najwyższego Pana. Kiedy czciciel półbogów odzyskuje rozsądek, może myśleć w ten sposób: "Półbóg może obdarzyć mnie tą łaską tylko wtedy, kiedy zostanie upełnomocniony do tego przez Najwyższego Pana, więc dlaczego nie wielbić bezpośrednio Najwyższego Pana?" Wielbiciele półbogów mogą w końcu dojść do Najwyższego Osobowego Boga, ale inni, którzy traktują danego półboga jako wszystko i nic poza tym, nie mogą osiągnąć ostatecznego celu.

Akrura modlił się dalej: "Mój drogi Panie, cały świat wypełniony jest materialnymi siłami natury, mianowicie dobrocią, pasją i ignorancją. Każdy w tym materialnym świecie, począwszy od Brahmy aż do nieruchomych roślin i drzew, znajduje się pod wpływem tych trzech sił natury. Każdy, za wyjątkiem Ciebie, niesiony jest przez fale tych sił. Mój drogi Panie, ogień to Twoje usta, ziemia to Twoje stopy, słońce jest Twoim okiem, niebo jest Twoim pępkiem, a strony świata to Twoje uszy. Przestrzeń jest Twoją głową, półbogowie są Twoimi ramionami, oceany i morza są Twoim brzuchem, a wiatry i powietrze są Twoją siłą i witalnością. Wszystkie rośliny i zioła są włosem na Twoim ciele, chmury są Twoimi włosami, góry są Twoimi kośćmi i paznokciami, a dnie i noce są mruganiem Twoich powiek. Prajapati (przodek, antenat) jest Twoimi genitaliami, a deszcze są Twoim nasieniem.

"Mój drogi Panie, wszystkie żywe istoty, łącznie z szeregiem różnych półbogów, różnymi stopniami zwierzchników, królów, i innych żywych istot, wszystkie spoczywają w Tobie. Będąc integralną cząstką wielkiego związku, nie można poznać Ciebie poprzez wiedzę eksperymentalną. Twoją transcendentalną egzystencję można zrozumieć jedynie przez porównanie jej do oceanu zawierającego w sobie wszystkie żywe istoty albo do owocu kadamba, z którego wydostają się małe komary. Mój drogi Panie, wszystkie Twoje wieczne formy i inkarnacje, w których pojawiasz się w tym świecie, mają za zadanie wybawienie żywych istot z ignorancji, złudzenia i rozpaczy. Wszyscy ludzie mogą zatem podziwiać Twoje inkarnacje i rozrywki, i wiecznie sławić Twoje czyny. Nikt nie jest w stanie zliczyć mnogości Twoich form i inkarnacji, ani też nikt nie jest w stanie podać liczby wszechświatów, które zawierają się w Tobie.


Części tego rozdziału:   1   2

wstecz Indeks rozdziałów dalej
 
  Redakcja     Współpraca     Kontakt     Newsletter     Statystyki  
| |   Ustaw jako stronę startową   |   Poleć nas znajomemu   |
 
 

Copyright 1999-2019 by Vrinda.Net.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt graficzny i wykonanie Dharani Design.

Vrinda.Net.pl
 
Strona startowa Vedanta OnLine Katalog stron WWW