kryszna, kriszna, hare, reinkarnacja, indie, festiwal, ISKCON, vaisnava, wschód, religia, sekta, joga, bóg, budda, jezus, duchowość, yoga, wegatarianizm, portal, taniec indyjski, kamasutra
    wtorek, 19 marca 2019 
    

Vedanta OnLine

Śrila Prabhupad

Bhagavad-gita

Caitanya Caritamrita

Doskonałe pytania doskonałe odpowiedzi

Gita-mahatmya

Kryszna

Mahabharata

Nauki Królowej Kunti

Nektar Instrukcji

Nektar Oddania

Poza narodzinami
i śmiercią


Prabhupad

Prawda i piękno

Reinkarnacja

Śri Iśopanisad

Śrimad Bhagavata Mahatmya

Śrimad Bhagavatam

Tulasi-mahatmya

W obliczu śmierci

W stronę
samopoznania


Wzniesienie się
do świadomości Kryszny


Złoty Avatar

Źródłem życia
jest życie



Sonda
Czym dla Ciebie jest Hare Kryszna?
Niebezpieczną sektą
Przejściową modą z Ameryki
Grupą nieszkodliwych dziwaków
Jedną z wielu religii
Autentyczną ścieżką prowadzącą do Boga
Nie mam zdania

Powered by PHP

Powered by MySQL


Sotiko - Internet dla Ciebie!


Znalazłeś błąd lub niedziałający link? Napisz do webmastera.
Projekty stron WWW


Bhagavad-gita On-line



Kryszna - Źródło wiecznej przyjemności  

Rozdział 54 – Pradyumna zrodzony z Kryszny i Rukmini

wstecz Indeks rozdziałów dalej

Części tego rozdziału:   1   2

Mówi się, że Kupidyn, który jest bezpośrednią, integralną cząstką Pana Vasudevy i który poprzednio został spalony na popiół przez rozgniewanego Pana Śivę, narodził się w łonie Rukminidevi, poczęty przez Krysznę. Kupidyn to inaczej Kamadeva, półbóg z planet niebiańskich, posiadający moc wzbudzania pożądliwych pragnień. Najwyższy Osobowy Bóg, Kryszna, ma wiele Swoich integralnych części, które nie znajdują się na tym samym poziomie. Poczwórna ekspansja Kryszny – Vasudeva, Śankarsana, Pradyumna i Aniruddha – są bezpośrednio w kategorii Visnu. Kama, czyli półbóg Kupidyn, który później narodził się w łonie Rukmini, również został nazwany Pradyumną, ale nie może on być Pradyumną w kategorii Visnu. Należy on do kategorii jiva-tattva, zajmując miejsce w kategorii półbogów obdarzonych specjalnymi mocami, i jako taki jest integralną cząstką nadmocy Pradyumny. Taki jest werdykt Goswamich. Zatem, kiedy Kupidyn został spalony na popiół przez gniew Pana Śivy, połączył się z ciałem Vasudevy, i aby ponownie odzyskać swe ciało, został poczęty przez Samego Krysznę. I tak oto narodził się jako syn Kryszny, nazwany imieniem Pradyumna. Ponieważ został poczęty bezpośrednio przez Krysznę, jego cechy były w większości podobne do cech Kryszny.

Był taki demon imieniem Śambara, któremu było przeznaczone zginąć z ręki tegoż Pradyumny. Śambara znał swoje przeznaczenie, więc skoro tylko dowiedział się, że Pradyumna przyszedł na świat, przybrał postać kobiety i porwał dziecko z domu jego rodziców, mniej więcej dziesięć dni po jego narodzeniu, i wrzucił je do morza. Ale, jak to się mówi, "Kto jest chroniony przez Krysznę, tego nikt nie jest w stanie zabić, a czyim przeznaczeniem jest zginąć z ręki Kryszny, tego nikt nie może uchronić." Kiedy więc Pradyumna został wrzucony do morza, natychmiast połknęła go ogromna ryba. Później ryba ta została złapana w sieci rybaka i następnie sprzedana demonowi Śambara. W kuchni tego demona pracowała służąca o imieniu Mayavati. Kobieta ta była uprzednio żoną Kupidyna i nazywała się Rati. Kiedy ryba została oddana demonowi Śambara, zaopiekował się nią jego kucharz, zamierzając przyrządzić z niej smaczne danie. Demony i raksasowie zwykli jeść mięso, ryby i podobny niewegetariański pokarm. Podobnie, inne demony, jak Ravana, Kamsa i Hiranyakaśipu, chociaż zrodzeni z ojców będących braminami i ksatriyami, zwykli przyjmować mięso bez zastrzeżeń. Ta praktyka jest nadal powszechna w Indiach i ci, którzy są zjadaczami mięsa i ryb, na ogół nazywani są demonami i raksasami.

Kiedy kucharz przeciął tę rybę, w jej wnętrzu znalazł bardzo miłe dziecko i natychmiast powierzył je Mayavati, która pomagała mu w zajęciach kuchennych. Kobieta ta zdziwiła się, skąd takie miłe dziecko znalazło się w brzuchu ryby i trochę ją to zaniepokoiło. Wkrótce jednak pojawił się przed nią wielki mędrzec, Narada Muni, i opowiedział jej o narodzinach Pradyumny, o tym, jak dziecko zostało porwane przez Śambarę, a następnie wrzucone do morza, itd. W ten sposób Mayavati, znana poprzednio jako Rati, żona Kupidyna, poznała całą tę historię. Mayavati wiedziała, że poprzednio była żoną Kupidyna, i chociaż jej mąż został spalony na popiół przez gniew Pana Śivy, to nie przestała oczekiwać, że kiedyś powróci on do niej w formie materialnej. Kobieta ta zajęta była w kuchni gotowaniem dahlu i ryżu, ale kiedy otrzymała to miłe dziecko i dowiedziała się, że jest to Kupidyn, jej własny mąż, naturalnie zaopiekowała się nim i z wielką miłością zaczęła go kąpać. Dziecko to zaczęło rosnąć bardzo prędko w cudowny sposób i w bardzo krótkim czasie stało się bardzo pięknym młodzieńcem. Jego oczy przypominały płatki kwiatu lotosu, jego ręce były bardzo długie, sięgające kolan, i każda kobieta, która go ujrzała, natychmiast została zauroczona jego pięknem.

Mayavati wiedziała, że to jej poprzedni mąż, Kupidyn, narodziwszy się teraz jako Pradyumna, wyrósł na takiego miłego, młodego mężczyznę i ona również stopniowo została nim zauroczona i zapłonęła pożądaniem. Uśmiechała się do niego czarująco z całym swoim kobiecym wdziękiem, wyrażając swe pragnienia seksualne wobec niego. Dlatego Pradyumna zapytał ją, "Jak to możliwe, że najpierw darzyłaś mnie matczyną miłością, a teraz zachowujesz się jak pożądliwa kobieta? Jaki jest powód takiej zmiany?" Usłyszawszy to zapytanie, Rati, odparła, "Mój drogi panie, jesteś synem Pana Kryszny. Kiedy miałeś niespełna dziesięć dni, zostałeś skradziony przez demona Śambarę i później wrzucony do wody i połknięty przez rybę. W ten sposób dostałeś się pod moją opiekę, ale w rzeczywistości, w swoim poprzednim życiu byłeś Kupidynem, a ja byłam twoją żoną. Dlatego moje uczucie do ciebie, takie, jakim jest teraz, i jakie kobieta żywi do swego męża, nie jest czymś niewłaściwym. Śambara chciał cię zabić, a posiada on wiele różnych sił mistycznych. Dlatego, zanim znowu będzie próbował cię zabić, lepiej ty zabij jego, za pomocą swojej boskiej siły, tak prędko, jak to tylko będzie możliwe. Odkąd zostałeś porwany przez Śambarę, twoja matka, Rukminidevi, jest pogrążona w rozpaczy. Bardzo ciebie kochała, i kiedy zostałeś jej zabrany, żyje odtąd niczym krowa przygnębiona po stracie swojego cielęcia."

Mayavati posiadała wiedzę mistyczną o nadprzyrodzonych siłach. Nadprzyrodzone siły znane są na ogół jako maya, a do przezwyciężenia wszystkich takich nadprzyrodzonych mocy służy inna nadprzyrodzona moc, która nazywana jest maha-mayą. Mayavati posiadała wiedzę o siłach mistycznych maha-maya i wyjawiła te szczególne moce Pradyumnie, aby mógł on pokonać siły mistyczne demona Śambary. Otrzymawszy takie moce od swojej żony, Pradyumna natychmiast udał się do Śambary i wyzwał go do walki. Pradyumna celowo użył w swoim wyzwaniu kilku mocnych słów, tak aby wzbudzić gniew Śambary i skłonić go do walki. Słowa te, które były dla niego tak obraźliwe, jak obraźliwe jest kopnięcie dla żmiji, rzeczywiście podziałały na demona. Żmija nie toleruje kopnięcia przez inne zwierzę czy człowieka i natychmiast kąsa przeciwnika.


Części tego rozdziału:   1   2

wstecz Indeks rozdziałów dalej
 
  Redakcja     Współpraca     Kontakt     Newsletter     Statystyki  
| |   Ustaw jako stronę startową   |   Poleć nas znajomemu   |
 
 

Copyright 1999-2019 by Vrinda.Net.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt graficzny i wykonanie Dharani Design.

Vrinda.Net.pl
 
Strona startowa Vedanta OnLine Katalog stron WWW