kryszna, kriszna, hare, reinkarnacja, indie, festiwal, ISKCON, vaisnava, wschód, religia, sekta, joga, bóg, budda, jezus, duchowość, yoga, wegatarianizm, portal, taniec indyjski, kamasutra
    poniedziałek, 27 maja 2019 
    

Vedanta OnLine

Śrila Prabhupad

Bhagavad-gita

Caitanya Caritamrita

Doskonałe pytania doskonałe odpowiedzi

Gita-mahatmya

Kryszna

Mahabharata

Nauki Królowej Kunti

Nektar Instrukcji

Nektar Oddania

Poza narodzinami
i śmiercią


Prabhupad

Prawda i piękno

Reinkarnacja

Śri Iśopanisad

Śrimad Bhagavata Mahatmya

Śrimad Bhagavatam

Tulasi-mahatmya

W obliczu śmierci

W stronę
samopoznania


Wzniesienie się
do świadomości Kryszny


Złoty Avatar

Źródłem życia
jest życie



Sonda
Czym dla Ciebie jest Hare Kryszna?
Niebezpieczną sektą
Przejściową modą z Ameryki
Grupą nieszkodliwych dziwaków
Jedną z wielu religii
Autentyczną ścieżką prowadzącą do Boga
Nie mam zdania

Powered by PHP

Powered by MySQL


Sotiko - Internet dla Ciebie!


Znalazłeś błąd lub niedziałający link? Napisz do webmastera.
Bazar Vrinda.Net.pl


Prawda i piękno On-line



Kryszna - Źródło wiecznej przyjemności  

Rozdział 79 – Spotkanie Pana Kryszny z Sudamą

wstecz Indeks rozdziałów dalej

Części tego rozdziału:   1   2   3   4

Król Pariksit słuchał opowiadań o rozrywkach Pana Kryszny i Balaramy od Śukadevy Goswamiego. O wszystkich tych rozrywkach słucha się z transcendentalną przyjemnością i Maharaja Pariksit zwrócił się do Śukadevy Goswamiego w następujący sposób: "Mój drogi Pan, Najwyższy Osobowy Bóg, Kryszna, przyznaje jednocześnie wyzwolenie i miłość do Boga. Każdy, kto zostaje bhaktą Pana, automatycznie osiąga wyzwolenie, bez czynienia dodatkowego wysiłku w tym celu. Pan jest nieograniczony i Jego rozrywki i czyny dla stworzenia, utrzymania i unicestwienia całej manifestacji kosmicznej są także nieograniczone. Dlatego pragnę usłyszeć o Jego innych rozrywkach, o których może nie mówiłeś mi jeszcze. Mój drogi panie, uwarunkowane dusze w tym materialnym świecie są sfrustrowane szukaniem przyjemności płynącej z zadowalania zmysłów. Takie pragnienia przyjemności zmysłowej zawsze rozdzierają serce uwarunkowanych dusz. Lecz ja oto doświadczam, w jaki sposób transcendentalna tematyka o rozrywkach Pana Kryszny może przynieść ulgę od stanu, w którym ulega się wpływom czynności karmicznych. Sądzę, że żadna inteligentna osoba nie może odrzucić tej metody bezustannego słuchania o transcendentalnych rozrywkach Pana. Jedynie poprzez słuchanie o nich, zawsze można pogrążać się w transcendentalnej przyjemności. A wtedy materialne zadowalanie zmysłów nie jest niczym pociągającym.

W tym stwierdzeniu Maharaja Pariksit użył dwóch ważnych słów: visannah i viśesajnah. Visannah znaczy "przygnębiony". Materialistyczne osoby znajdują wiele sposobów i środków dla uzyskania pełnego zadowolenia, lecz w rzeczywistości pozostają one przygnębione. Maharaja Pariksit jednakże użył słowa viśesajnah. Są dwie klasy transcendentalistów, mianowicie personaliści i impersonaliści. Viśesajnah odnosi się do personalistów, których interesuje transcendentalna różnorodność. Bhaktowie napełniają się radością, słuchając opisów osobistych czynów Najwyższego Pana, podczas gdy impersonaliści, którzy w rzeczywistości są bardziej przyciągani przez bezosobowy aspekt Pana, są jedynie pozornie przyciągani przez osobiste czyny Pana. Pomimo tego, że mają oni styczność z rozrywkami Pana, impersonaliści nie w pełni zdają sobie sprawę z korzyści, którą należy z tych rozrywek wyciągnąć, i dlatego pozostają dokładnie w tak samo smutnej pozycji, na skutek swoich czynności karmicznych, jak materialiści.

Król Pariksit kontynuował: "Zdolność mówienia można udoskonalić poprzez opisywanie transcendentalnych cech Pana. Zdolność pracowania tymi rękami może okazać się sukcesem jedynie wtedy, kiedy ktoś angażuje te ręce w służbę Panu. Podobnie, umysł może zostać ukojony tylko wtedy, gdy po prostu myśli on o Krysznie, w pełnej świadomości Kryszny. Nie oznacza to, że należy być bardzo zamyślonym, lecz po prostu należy zrozumieć, że Kryszna, Prawda Absolutna, poprzez Swój zlokalizowany aspekt jako Paramatma przenika wszędzie. Jeśli potrafi się myśleć, że Kryszna jako Paramatma jest wszędzie, nawet wewnątrz atomu, to wówczas można udoskonalić funkcje umysłu, takie jak myślenie, odczuwanie i wola. Doskonały bhakta nie widzi tego materialnego świata tak, jak jawi się on materialnym oczom, lecz wszędzie dostrzega on obecność wielbionego przez siebie Pana w Jego aspekcie Paramatmy.

Maharaja Pariksit następnie powiedział, że funkcje ucha można udoskonalić po prostu poprzez zajęcie się słuchaniem o transcendentalnych czynach Pana. Powiedział on również, że funkcja głowy może być w pełni wykorzystana, kiedy głowa zajęta jest składaniem pokłonów przed Panem i Jego reprezentantami. To fakt, że Pan reprezentowany jest w każdym sercu i dlatego wysoce zaawansowany bhakta ofiarowuje wyrazy szacunku każdej istocie, uważając, że ciało jest świątynią Pana. Lecz niemożliwością jest, aby wszyscy ludzie od razu osiągnęli ten etap zaawansowania duchowego, bowiem ten stopień zaawansowania osiągany jest jedynie przez bhaktów pierwszej klasy. Bhaktowie drugiej klasy mogą uważać Vaisnavów, czyli wielbicieli Pana, za reprezentantów Kryszny, a bhakta, który dopiero rozpoczyna życie duchowe, czy też neofita, określany także jako bhakta trzeciej klasy, może składać pokłony przed Bóstwem w świątyni i przed mistrzem duchowym, który jest bezpośrednią manifestacją Najwyższego Osobowego Boga. Na każdym z tych etapów życia duchowego, na etapie początkowym (neofita), środkowym, czy też na etapie w pełni rozwiniętej doskonałości, można udoskonalić funkcję głowy poprzez składanie pokłonów przed Panem i Jego reprezentantem. W podobny sposób, funkcję oczu można udoskonalić poprzez oglądanie Pana i Jego przedstawicieli. W ten sposób każdy może doprowadzić funkcje różnych części swego ciała do najwyższej doskonałości, po prostu przez angażowanie ich w służbę Panu lub dla Jego reprezentanta. Jeśli ktoś nie jest w stanie uczynić niczego więcej, to powinien składać pokłony przed Panem i Jego reprezentantem i pić caranamrtę, wodę którą obmywano lotosowe stopy Pana lub Jego bhakty.

Słysząc te stwierdzenia Maharaja Pariksita, które były dowodem jego zaawansowanego rozumienia filozofii Vaisnava, Śukadevę Goswamiego ogarnęła transcendentalna ekstaza. Śukadeva Goswami był już zaangażowany w opisywanie czynów Pana, a kiedy Maharaja Pariksit pragnął słuchać więcej, z wielką przyjemnością kontynuował on narrację Śrimad-Bhagavatam.


Części tego rozdziału:   1   2   3   4

wstecz Indeks rozdziałów dalej
 
  Redakcja     Współpraca     Kontakt     Newsletter     Statystyki  
| |   Ustaw jako stronę startową   |   Poleć nas znajomemu   |
 
 

Copyright 1999-2019 by Vrinda.Net.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt graficzny i wykonanie Dharani Design.

Vrinda.Net.pl
 
Strona startowa Vedanta OnLine Katalog stron WWW