kryszna, kriszna, hare, reinkarnacja, indie, festiwal, ISKCON, vaisnava, wschód, religia, sekta, joga, bóg, budda, jezus, duchowość, yoga, wegatarianizm, portal, taniec indyjski, kamasutra
    piątek, 22 marca 2019 
    

Vedanta OnLine

Śrila Prabhupad

Bhagavad-gita

Caitanya Caritamrita

Doskonałe pytania doskonałe odpowiedzi

Gita-mahatmya

Kryszna

Mahabharata

Nauki Królowej Kunti

Nektar Instrukcji

Nektar Oddania

Poza narodzinami
i śmiercią


Prabhupad

Prawda i piękno

Reinkarnacja

Śri Iśopanisad

Śrimad Bhagavata Mahatmya

Śrimad Bhagavatam

Tulasi-mahatmya

W obliczu śmierci

W stronę
samopoznania


Wzniesienie się
do świadomości Kryszny


Złoty Avatar

Źródłem życia
jest życie



Sonda
Czym dla Ciebie jest Hare Kryszna?
Niebezpieczną sektą
Przejściową modą z Ameryki
Grupą nieszkodliwych dziwaków
Jedną z wielu religii
Autentyczną ścieżką prowadzącą do Boga
Nie mam zdania

Powered by PHP

Powered by MySQL


Sotiko - Internet dla Ciebie!


Znalazłeś błąd lub niedziałający link? Napisz do webmastera.
Projekty stron WWW


Czytaj książki Śri Prabhupada



Kryszna - Źródło wiecznej przyjemności  

Rozdział 89 – Podsumowujący opis rozrywek Kryszny

wstecz Indeks rozdziałów

Części tego rozdziału:   1   2   3   4   5   6   7

Arjuna był pełen podziwu po, powrocie z królestwa duchowego, które odwiedził razem z Kryszną. Myślał, że chociaż był tylko zwykłą żywą istotą, to dzięki łasce Pana Kryszny mógł osobiście ujrzeć świat duchowy. Zobaczył nie tylko świat duchowy, ale również na własne oczy ujrzał oryginalnego Maha-Visnu, przyczynę stworzenia materialnego. Powiedziane jest, że Kryszna nigdy nie opuszcza Vrindavany. Vrindavanam parityajya na padam ekam gacchati. Kryszna jest najwyższym w Mathurze, jest jeszcze wyższym w Dvarace, a nawet jeszcze wyższym we Vrindavanie. Rozrywki Kryszny w Dvarace zaprezentowane zostały przez Jego cząstkę Vasudeva, jednakże nie ma żadnej różnicy pomiędzy cząstką Vasudevy przejawioną w Mathurze i Dvarace, a oryginalną manifestacją Kryszny we Vrindavanie. Na początku tej książki stwierdziliśmy, że kiedy Kryszna przychodzi, to wraz z Nim pojawiają się wszystkie Jego inkarnacje, pełne części i cząstki tych pełnych części. Wskutek tego niektóre z Jego różnych rozrywek manifestowane są nie przez Samego Krysznę, ale poprzez Jego różne części i pełne części Jego inkarnacji. Dlatego Arjuna zastanawiał się, w jaki sposób Kryszna udał się na spotkanie Karanarnavaśayi Visnu w świecie duchowym. Przedmiot ten został dokładnie omówiony w komentarzach Śrila Viśvanathy Cakravarti Thakura.

Z mowy Maha-Visnu dowiadujemy się, że bardzo pragnął On zobaczyć Krysznę. Można jednakże przypuszczać, że skoro Maha-Visnu zabrał synów bramina, to z pewnością odwiedził wtedy Dvarakę. Dlaczego zatem tam nie spotkał się z Kryszną? Odpowiedź na to jest taka, że Kryszna nie może zostać ujrzany nawet przez Maha-Visnu, który leży w Oceanie Przyczyn w niebie duchowym, dopóki Sam Kryszna nie wyrazi na to zgody. Wobec tego Maha-Visnu zabrał po kolei wszystkich synów bramina, tuż po ich narodzinach, tak aby Kryszna osobiście przyszedł ich odebrać, tym samym dając Mu, Maha-Visnu, sposobność ujrzenia Siebie. W takim razie nasuwa się pytanie: Dlaczego Maha-Visnu przyszedł osobiście do Dvaraki, jeśli i tak nie mógł zobaczyć Kryszny? Dlaczego nie posłał po synów bramina któregoś ze Swoich towarzyszy? Odpowiedź na to jest taka, że bardzo trudno jest sprawić jakikolwiek kłopot któremukolwiek z mieszkańców Dvaraki, jeśli obecny jest tam Kryszna. Zatem wykonanie tego zadania byłoby rzeczą niemożliwą dla żadnego z towarzyszy Pana Maha-Visnu. Dlatego musiał On to uczynić osobiście.

Można zadać jeszcze inne pytanie: Pan znany jest jako brahmanya-deva, Bóstwo wielbione przez braminów. Dlaczego więc zdecydował się postawić bramina w takiej niesłychanie rozpaczliwej sytuacji, zezwalając zabrać wszystkich jego dziewięciu synów, wkrótce po tym jak przyszli na świat? Odpowiedź na to jest taka, że Pan Maha-Visnu tak bardzo pragnął ujrzeć Krysznę, że nie wahał się nawet sprawić kłopotu braminowi. Chociaż niepokojenie bramina jest rzeczą zakazaną, Pan Visnu gotów był zrobić wszystko w celu zobaczenia Pana Kryszny-tak bardzo pragnął Go ujrzeć. Po utracie wszystkich swoich synów, bramin udał się przed bramy pałacu królewskiego, oskarżając króla o to, że nie jest zdolny do ochrony braminów, co znaczyło, że nie jest on godnym tego, by zasiadać na królewskim tronie. Było to specjalnym planem Pana Maha-Visnu, aby bramin rzucił oskarżenie przeciwko ksatriyom i Krysznie, zobowiązując w ten sposób Krysznę do odwiedzenia Go i odebrania Mu synów bramina.

Można postawić jeszcze inne pytanie: Jeśli Maha-Visnu nie może zobaczyć Kryszny, to dlaczego Kryszna miałby być zobowiązany do pojawienia się przed Nim, by osobiście odebrać synów bramina? Odpowiedź na to pytanie jest taka, że Pan Kryszna udał się do Pana Maha-Visnu nie po to właściwie, by odzyskać synów bramina, ale jedynie ze względu na Arjunę. Był On w takiej zażyłej przyjaźni z Arjuną, że kiedy Arjuna zamierzał rzucić się w ogień, Kryszna pragnął uchronić go od tego. Arjuna jednak nie zrezygnowałby ze swojego postanowienia, gdyby nie udało się odnaleźć synów bramina. Dlatego Kryszna obiecał mu: "Możesz być pewny, że odzyskam synów bramina, nie próbuj więc popełniać samobójstwa."

Gdyby Pan Kryszna miał zamiar odwiedzić Pana Visnu tylko w tym celu, aby odzyskać synów bramina, wtedy nie czekałby, aż straci on dziewiątego syna. Ale kiedy Pan Maha-Visnu zabrał jego dziewiątego syna i Arjuna zdecydowany był popełnić samobójstwo, nie będąc w stanie wypełnić swojej obietnicy, to powaga sytuacji zadecydowała o tym, że Kryszna postanowił udać się do Pana Maha-Visnu razem z Arjuną. Powiedziane jest, że Arjuna jest potężną inkarnacją Nara-Narayana. Jest on nawet czasami nazywany Nara-Narayaną. Inkarnacja Nara-Narayana jest również jedną z pełnych ekspansji Pana Visnu. Dlatego, kiedy Kryszna i Arjuna udali się na spotkanie z Panem Maha-Visnu, to należy rozumieć to w ten sposób, że Arjuna występował w swojej formie jako Nara-Narayana, tak jak Kryszna, kiedy przejawiał Swoje rozrywki w Dvarace, występował w Swojej formie Vasudevy.

Po odwiedzeniu świata duchowego Arjuna doszedł do wniosku, że wszelkie bogactwa jakie ktoś może posiadać, czy to w świecie materialnym czy duchowym, są darem Kryszny. Pan Kryszna manifestuje się w różnych formach, jako Visnu-tattva i jiva-tattva, albo, innymi słowy, jako svamśa i vibhinnamśa. Visnu-tattva jest znany jako svamśa, a jiva-tattva jest znana jako vibhinnamśa. Zatem może On przejawiać się poprzez Swoje różne transcendentalne rozrywki, czy to w postaci cząstek svamśa czy vibhinnamśa, tak jak Mu się podoba, ale pomimo tego nadal pozostaje On Najwyższym Osobowym Bogiem.

Opisy ostatnich rozrywek Kryszny znajdują się w dziewiętnastym rozdziale dziesiątego Canto Śrimad-Bhagavatam, i w tym to rozdziale Śukadeva Goswami pragnął wyjaśnić szczęśliwe życie Kryszny w Dvarace, w otoczeniu wszelkich bogactw i z przejawieniem wszelkich mocy. Ogrom Swojej siły Kryszna pokazał już w różnych Swoich rozrywkach, a teraz ukażemy w jaki sposób w Dvarace przejawił On Swoją zamożność i piękno. W tym świecie materialnym, który jest zaledwie zniekształconym odbiciem świata duchowego, zamożność i piękno uważane są za największe spośród wszystkich bogactw. Dlatego też, kiedy Kryszna przebywał na tej planecie jako Najwyższy Osobowy Bóg, zamożność i piękno, które przejawił, nie miały sobie równych w obrębie trzech światów. Kryszna posiadał 16 000 pięknych żon i najbardziej znaczące jest to, że mieszkał w Dvarace jako jedyny mąż tych setek i tysięcy pięknych kobiet. Specjalnie podkreślone w związku z tym zostało to, że był jedynym mężem 16 000 żon. Nie jest to oczywiście niczym niezwykłym w historii świata, że potężny król utrzymywał setki żon, ale chociaż taki król mógł być jedynym mężem tak wielu żon, nie był on w stanie cieszyć się nimi wszystkimi naraz.


Części tego rozdziału:   1   2   3   4   5   6   7

wstecz Indeks rozdziałów
 
  Redakcja     Współpraca     Kontakt     Newsletter     Statystyki  
| |   Ustaw jako stronę startową   |   Poleć nas znajomemu   |
 
 

Copyright 1999-2019 by Vrinda.Net.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt graficzny i wykonanie Dharani Design.

Vrinda.Net.pl
 
Strona startowa Vedanta OnLine Katalog stron WWW