kryszna, kriszna, hare, reinkarnacja, indie, festiwal, ISKCON, vaisnava, wschód, religia, sekta, joga, bóg, budda, jezus, duchowość, yoga, wegatarianizm, portal, taniec indyjski, kamasutra
    piątek, 18 sierpnia 2017 
    

Aktualności

Polska

Świat

Indie

Sankirtan

Prasa

Periodyki

Fotoreportaże

Zapowiedzi

Kalendarz

Wasze SMS-y

Wywiady


Sonda
Czym dla Ciebie jest Hare Kryszna?
Niebezpieczną sektą
Przejściową modą z Ameryki
Grupą nieszkodliwych dziwaków
Jedną z wielu religii
Autentyczną ścieżką prowadzącą do Boga
Nie mam zdania

Powered by PHP

Powered by MySQL


Sotiko - Internet dla Ciebie!


Znalazłeś błąd lub niedziałający link? Napisz do webmastera.
Bazar Vrinda.Net.pl


ŚWIĘTO
Czas Diwali
Vrinda, 22.10.2006 18:46 — TMK
Aktualizacja 24.10.2006 09:55

Tradycja mówi, że, zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami z Bharatem, Hanuman został wysłany przez Pana Ramę do Ayodhji na dzień przed Jego przybyciem, aby powiadomić jej mieszkańców, że Sita i Rama i Ich świta wracają do domu.

Działo się to na pięć dni przed Diwali, i po obchodach Vijaya dasami, czyli zwycięstwa Pana Ramy.


Bogatym i świetnie prosperującym miastem Ayodhya rządził król Daśaratha. Miał on trzy żony, spośród których jego ulubioną była Kaikayi, która kiedyś w krytycznej chwili, podczas wojny, uratowała mu życie. W zamian za to, król Daśarath obiecał jej spełnienie dwóch jej życzeń.

Daśarath miał czterech synów. Najstarszy, Rama, było ulubieńcem wszystkich. Jego żoną była piękna i oddana Mu Sita. Tuż przed koronacją Ramy, Kaikayi przypomniała królowi Daśaratha o jej dwóch życzeniach. Zażądała, aby na króla koronowany został Bharat, zaś Ram został wygnany do dżungli na 14 lat. Jej życzenia zostały spełnione.

Złamane serce wkrótce spowodowało śmierć starego króla Daśaratha. Tymczasem w lesie, kilka lat po wygnaniu, Sita została porwana przez demonicznego króla Ravanę. Rama, z pomocą generała małp, Hanumana, pokonał Ravanę i uratował Sitę. Kiedy upłynęło 14 lat wygnania, Rama i Sita powrócili do Ayodhyi.

Diwali obchodzone jest jako święto ku Ich czci. Oznacza ono zwycięstwo dobra nad złem.

Obecnie w Indiach, podczas Diwali wszystkie sklepy są kolorowo udekorowane, a wielu ludzi ozdabia swoje domy wewnątrz i na zewnątrz używając "rangoli". Wszyscy kupują nowe rzeczy i upiękniają swoje domy, które w tym okresie "pękają w szwach". Wszyscy odwiedzają swoich krewnych i przyjaciół i obdarzają ich słodyczami. Podczas Diwali przyjaciele spędzają całe dnie u swoich przyjaciół, a krewni przychodzą i wychodzą. Wszyscy świetnie się bawią świętując dzień powrotu Sity i Ramy. Dlatego Diwali jest dniem, kiedy wszystkie smutne rzeczy z przeszłości są zapominane, natomiast pamiętane są dni szczęśliwe.

Oto jak Diwali przedstawia sławny wers:

"Wczesnym rankiem Dipawali, Maha Laksmi obecna jest w oleju, a Ganga Devi przebywa w wodach. Dla odgonienia biedy i niepomyślności, powinno się wziąć kąpiel w olejkach i umyć się gorącą wodą, a następnie założyć nowe ubranie."

Pierwszego dnia obchodów Diwali, hinduiści kapią się w świętych rzekach i ofiarują lampki olejowe z prasadam (uświęconym pożywieniem) Yamarajowi (Panu Śmierci), modląc się o ochronę przed przedwczesną śmiercią.

Drugi dzień Diwali nosi nazwę Naraka Chaturdasi. Jest to 14 dzień ciemnej połowy miesiąca Kartika oraz wigilia właściwego dnia Diwali. Tego dnia Pan Kryszna pokonał demona Naraka i wyzwolił 16 tysięcy księżniczek, które ów demon więził.

Trzeci dzień Diwali to właściwy dzień obchodów Diwali, kiedy świętowany jest hinduistyczny Nowy Rok. Tego dnia czci się matkę Laksmi. Hinduiści biorą kąpiel i wraz z rodzinami oraz panditem (kapłanem) wielbią Boginię Laksmi, małżonkę Boga, Pana Śri Visnu, aby uzyskać Jej błogosławieństwo zamożności i dobrobytu, a także aby święcić zwycięstwo dobra nad złem i światła nad ciemnością. Tego dnia Vamanadewa, awatara Pana Kryszny pokonał Bali Maharaja, który uwięził Laksmi. Jest to także dzień powrotu Pana Ramy do Ayodhyi po pokonaniu demona Ravany i uratowaniu Sity.

Czwartego dnia Diwali wykonywana jest puja (czczenie) Wzgórza Govardhana. Pierwsza Govardhana-puja miała miejsce, kiedy Pan Kryszna zstąpił na Ziemię i przebywał we Vrindavan. Skłonił On wtedy jej mieszkańców do czczenia Govardhana. Pan Kryszna, będąc małym chłopcem, uniósł to wzgórze małym palcem lewej ręki, aby chronić mieszkańców przez nawałnicą, zesłaną przez Indrę. Od tego dnia, co roku, hinduiści czczą wzgórze Govardhana, ku czci tej pierwszej pujy, wykonanej przez mieszkańców Vrindavan.

Ramajana opisuje, jak wtedy, gdy armia Vanara budowała most do Lanki, Hanuman (boski służący Pana Ramy posiadający nadnaturalne moce) niósł całą górę, aby pomóc w budowie mostu. Kiedy rozległ się sygnał, że zebrano dość materiałów, Hanuman umieścił górę tam, gdzie zastał go sygnał. Z braku czasu, nie odniósł góry w oryginalne miejsce. Bóstwo sprawujące pieczę nad tą górą zapytało go wtedy o powód zostawienia jej w tym właśnie miejscu. Hanuman odparł, że góra ta powinna pozostać w tym miejscu aż do czasów ery Dvapara, kiedy zstąpi Pan Kryszna. Wtedy zostanie ona obdarzona Jego błogosławieństwem, a Pan nakaże czczenie jej przez nadchodzące wieki.

Bóstwem, do którego przemawiał Hanuman, był nikt inny jak Govardhan, inkarnacja Pana Kryszny, który manifestuje Siebie w formie góry.

Aby spełnić ten nakaz, wykonana została Govardhana-puja, a obchody tego wydarzenia kontynuowane są do dziś dnia.

Piąty dzień Diwali zwany jest Bhratri Duj. Jest to dzień poświęcony siostrom.

Dawno temu, w erze wedyjskiej, Yamaraja, Pan Śmierci, odwiedził tego dnia swoją siostrę. Pobłogosławił ją w ten sposób, że ktokolwiek odwiedzi ją w rocznicę tego dnia, wyzwolony będzie od następstw swoich wszystkich grzechów i osiągnie mokszę, rodzaj wyzwolenia.

Od tego czasu, bracia odwiedzają swoje siostry w ten dzień, aby zadbać o ich dobrobyt, a wielu wiernych kąpie się w świętych wodach rzeki Yamuny.

Te dzień wyznacza koniec obchodów Diwali.

Pochodzenie święta Diwali.

Według epopei Ramajana, Diwali upamiętnia powrót Pana Ramy, Pani Sity i Laksmana, brata Pana Ramy, z Ich 14-letniego wygnania. Mieszkańcy Ayodhyi oświetlili tego dnia całe królestwo lampkami olejowymi oraz sztucznymi ogniami, aby uczcić powrót ich króla.

Na wiejskich obszarach Indii, Diwali, przypadające na koniec sezonu zbioru plonów, oznacza też Festiwal Zbiorów, które oznaczają dobrobyt. Po zakończeniu zbiorów, rolnicy bawią się radośnie i chwalą Boga za dobre plony.



Tłumaczenie: Madhav Caran das
Język oryginału: angielski
Źródło: Sharing Krishna Consciousness Mailing List

Wyślij do znajomego Wydrukuj ten tekst Indie góra



Przepraszamy - komentowanie chwilowo niemożliwe
Wprowadzamy zmiany w zasadach komentowania.
Zapraszamy później.


Sentencja
"Jednego warto nauczyć się od lwa – wszystko, co robi, czyni z całego serca, z pełną determinacją i ze wszystkich sił."
Canakya Pandit
(Canakya-niti Śastra, 6.16)
Więcej

Fotoreportaż
sh
sh
20.09.2016
Więcej

 
  Redakcja     Współpraca     Kontakt     Newsletter     Statystyki  
| |   Ustaw jako stronę startową   |   Poleć nas znajomemu   |
 
 

Copyright 1999-2017 by Vrinda.Net.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt graficzny i wykonanie Dharani Design.

Vrinda.Net.pl
 
Strona startowa Vedanta OnLine Katalog stron WWW